(JTA) – כשאנדרו פפרסטון נהג לוויצי'טה שבקנזס ביולי האחרון כדי להתחיל בתפקידו החדש כרב בקהילת Hebrew Congregation of Wichita, זו הייתה הפעם הראשונה שהוא ביקר בעיר.
"כל החיפוש שלי אחר משרה חדשה נעשה במהלך מגיפת הקורונה", הוא הסביר, ולכן כל השיחות שניהל עם הקהילות הקונסרבטיביות היו וירטואליות. "עשיתי סיור בתי כנסת ב'פייס טיים' עם חבר ועדת הנכסים של בית הכנסת", אמר הרב פפרסטון. את הבית בו יתגורר בעיר שכר אחרי צפייה בסרטון וידאו, ללא סיור פיזי במקום.
האתגר שהציבה מגיפת הקורונה על גיוס רבנים חדשים, הצליח להרתיע כמה בתי כנסת.
"יש קהילות שאמרו שיסתדרו במשך שנה נוספת מבלי להעסיק רב, או שהרב הנוכחי הסכים להישאר לשנה נוספת", אמר פפרסטון, בן 48. "במקרה אחד, שקלו את מועמדותי לתפקיד רב זוטר בקהילה, והיו לנו שיחות נהדרות. אבל אז הם אמרו שבשל השפעת המגיפה על מצבם הכלכלי, הם לא יוכלו לעמוד בתשלום משכורתי ולכן הם לא יכולים להתחייב כלפי. כתוצאה מכך הם הפסיקו את החיפוש אחר מועמד למשרה".
המגיפה העולמית, אמר הרב אהרון ברוסו, יו"ר שותף של ועדת ההשמה של כנסת הרבנים של התנועה הקונסרבטיבית, "השפיעה על הכול, גם על תהליך ההשמה".
בתי הכנסת הם עמוד התווך של הקהילה היהודית באמריקה, מקום בו יהודים מתכנסים לא רק לתפילות, אלא גם כדי לחגוג חתונות ובריתות, לקיים הלווית, והמקום אליו הם שולחים את ילדיהם לגן.
הרב – או בבתי כנסת גדולים – הרבנים – הם הדמויות המרכזיות בבתי הכנסת האמריקנים. הרב או הרַבָּה לא רק נושאים דרשות ומלמדים שיעורים, הם גם אלה שמנהלים את השמחות, מייעצים לחברי קהילה במצוקה ובחלק מהמקרים גם מפקחים על צוות עובדים שיכול למנות לעתים כמה עשרות אנשים. אין זה נדיר לראות רבנים שנשארים בתפקידם עשרות שנים; משכורתם משולמת על ידי חברי הקהילה.
ולכן, כשבתי כנסת מחפשים מועמד לתפקיד רב, הם פותחים בתהליך ארוך שבצדו סיכון גבוה, תהליך דומה לזה של עסק המחפש מנכ"ל או של חיפוש שותף לחיים.
"מערכת היחסים שבין הקהילה לרב היא מערכת יחסים קדושה", אמרה הרַבָּה דבורה וייסברג, מנהלת בית הספר הרבני הרפורמי בהיברו יוניון קולג' – מכון למדעי היהדות בלוס אנג'לס. "מציאת השידוך המתאים היא קריטית לשני הצדדים".
מגיפת הקורונה שיבשה את התהליך הרגיש הזה – וגם את התפקיד עצמו.
"תפקיד הרב הוא לשמש כמורה, להציע הנחיה ונחמה רוחנית דתית, ליצור קהילה, ולעזור לאנשים במצוקה", אמרה ג'ניפר סטופמן, מנהלת ייעוץ בבתי הכנסת המאוחדים של היהדות הקונסרבטיבית, ארגון הגג של התנועה.
"ברור שמשמעות המושג 'צורך' הורחבה במהלך המגיפה", היא אמרה. "רבנים רבים מבלים עכשיו זמן רב בהושטת עזרה לחברי הקהילה, מרגיעים חרדות, מציעים תמיכה ומחברים את חברי הקהילה לתוכניות ולשירותים שיכולים לעזור להם לעבור את התקופה המאתגרת הזו".
לפני מגיפת הקורונה, ועדות חיפוש מטעם הקהילה היו מתחילות בתהליך הראיונות בטלפון ואז עוברות לראיונות פנים אל פנים ובהמשך לביקורי שבת. במהלך אותו סוף שבוע, התבקשו המועמדים לתפקיד לנהל את התפילה, לשאת דרשה, לפגוש את ילדי גן הילדים, ללמד שיעור, לעתים לאכול ארוחת צהריים עם העובדים, ולהתרועע ולהתיידד עם חברי הקהילה במהלך הקידוש.
אבל כעת, כששיעורי התחלואה מנגיף הקורונה בארה"ב מזנקים, וכשמרבית בתי הכנסת שאינם אורתודוקסים עורכים את התפילות באופן מקוון במקום בהתכנסות המסורתית בבתי הכנסת – בתי הכנסת אינם מצליחים לקיים את אותם 'מבחני קבלה' קריטיים בסופי השבוע.
בחודש מארס האחרון, הצליח הרב מיכאל וורבאו לעבור 'מבחן קבלה' שכזה באחד מסופי השבוע ב'תפארת ישראל' שבוושינגטון הבירה, ממש לפני שהמגיפה הביאה לסגר הכללי. הוא קיבל את התפקיד, אך עד שהגיע זמנו להתחיל בתפקיד, בניין בית הכנסת נסגר למתפללים.
"מרבית התפילות שלנו עברו ל'זום'", אמר וורבאו. "כדי להכיר את חברי הקהילה, עשיתי 31 מפגשי הכרות מקוונים עם כתריסר אנשים בכל מפגש. כך פגשתי כשני שלישים מחברי הקהילה".
כעקרון, כל ראיונות העבודה לרבנים בזרמים הדתיים שאינם אורתודוקסים – ובהם הקונסרבטיבים, היהדות הרקונסטרוקציוניסטית והיהדות הרפורמית – נעשים כעת רק באופן מקוון.
הרַבָּה ג'יליאן קמרון החלה לחפש משרה כרבה קהילתית בסתיו של 2019, לאחר שהחליטה לעזוב את מקום העבודה שלה בבוסטון, כמנהלת ארגון התומך במשפחות בין-דתיות מעורבות. אבל רק לאחר שפרצה המגיפה מצאה קמרון, אישה לסבית, את מקום העבודה המתאים: 'בית חיים חדשים', קהילה בלוס אנג'לס שמגדירה את עצמה כבית הכנסת הראשון בעולם ליהודי קהילת הלהטב"ק.
היא ערכה ראיונות מקוונים עם חברי ועדת החיפוש, עם מנהלי בית הכנסת ועם מנהיגי קבוצת הטרנסג'נדרים בקהילה. במקום לשאת דרשה בשבת, היא שיגרה דרשה בכתב. קמרון קיבלה את התפקיד באמצע מאי.
"מעולם לא ראיתי את המקום, כך ששני הצדדים הפגינו כאן לא מעט אמונה״, אמרה קמרון על התפקיד החדש שלה. כעת, חודשים ספורים מאז מעברה לקליפורניה, היא אינה מצטערת. "זה ממש המקום הנכון בשבילי", אמרה.
בעולם האורתודוקסי, שבו מרבית בתי הכנסת פתוחים אך עם מגבלות חמורות באשר למספר המתפללים, חלה האטה משמעותית בקצב העסקת רבנים חדשים, כך אמר הרב אדיר פוסי, מנהל מחלקת הקהילה ושירותי בתי הכנסת של האיחוד האורתודוקסי (OU).
"בתי כנסת מנסים לשמור על סטטוס קוו ולא לעסוק בחיפושים אחר עובדים חדשים בתקופה בה אנשים בדרך כלל אינם יכולים לנסוע", אמר פוסי.
עם זאת, פוסי ציין כי ההבדלים הגדולים בחומרת התפרצות מגיפת הקורונה בחלקים שונים של אמריקה גורמים לכך שבתי כנסת באזורים עם תחלואה נמוכה יכולים לנהל פעילות פנים אל פנים במידה רבה יותר מזו של בתי כנסת באזורים בעלי תחלואה גבוהה.
ג'ואל שרייבר, יו"ר ועדת החיפוש הרבנית בבית הכנסת האורתודוקסי 'לידו ביץ' בניו יורק, אמר כי הועדה שלו מתכננת להזמין שלושה מועמדים מובילים לביקורים באמצע השבוע כדי לאפשר לחברי הקהילה לפגוש אותם. "אנחנו מתכננים לקיים את המפגשים גם בזום", הוא אמר.
למרות הקושי בגיוס עובדים בתקופת המגיפה, יש גם כאלה שסבורים שדווקא קל יותר כעת לרבנים למצוא משרות, מכיוון שרבנים ותיקים רבים החליטו להקדים את פרישתם. כחמישים קהילות קונסרבטיביות בצפון אמריקה מחפשות היום באופן פעיל מועמדים לתפקיד רב, אומר סטופמן. יש גם משרות פתוחות לרבנים בבתי ספר, לבתי כנסת בבתי חולים, במחנות קיץ ובארגונים יהודיים.
"הופתעתי ממספר המשרות הפנויות שממשיכות לצוץ", אמר הרב אדיר ילקוט, שנמצא בעיצומה של תכנית הכשרה בת שנה לתפקיד רב קבוע בבית הכנסת הקונסרבטיבי, מרכז 'טמפל ישראל' שבווייט פליינס, ניו יורק. ילקוט כבר עבר כמה ראיונות מקוונים עם ועדות חיפוש של בתי כנסת.
הצד החיובי, אמר ילקוט, הוא שהוא יכול להשתמש בזום כדי להראות איך הוא מוביל תפילה, מלמד שיעור ונושא דרשה.
"החיסרון", הוא אמר, "הוא שכל כך הרבה מהדברים שאני עושה נעשים אחד על אחד, דברים לא מוחשיים, שמוּנעים על ידי אישיות. אני חש שזה הולך לאיבוד כשאני לא יכול להסתכל בפני אנשים ולנהל איתם אינטראקציה פנים אל פנים".
לתנועה הרפורמית, בה חברים כ- 850 בתי כנסת ברחבי צפון אמריקה ויותר ממיליון יהודים המזהים את עצמם כיהודים רפורמים, ישנם סמינרים רבניים בניו יורק, בסינסינטי ובלוס אנג'לס, ובאביב האחרון הוסמכו בהם לרבנות 22 תלמידים. לדברי וייסברג, כל התלמידים למעט אחד הצליחו למצוא משרה מלאה, 15 מהם בבתי כנסת.
כחלק מההכשרה, נדרשים תלמידי רבנות בדרך כלל לעשות עבודת שטח בבית כנסת או בבית חולים, וכן לרכוש ניסיון מסוים במסגרת דתית כמו בית אבות. אך המגיפה אילצה אותם לעשות את ההתמחות הזו באופן מקוון.
הרב ג'ואל אלפרט, מנהל ההשמה הרבנית בתנועה הרקונסטרוקציוניסטית, שלה 97 קהילות ואשר חרטה על דגלה חידוש של החיים היהודיים בעולם משתנה, אומר כי המגיפה לא הקפיאה את תחלופת הרבנים.
"אפילו בעולם של קורונה זה עדיין די נורמלי" שיש משרות פתוחות, אמר אלפרט. "אם רב רוצה לעבור, או אם הקהילה לא רוצה את הרב שלה, שינויים עדיין יקרו. אם רב פורש או עובר למקום אחר, יש צורך בהחלפתו. הדבר היחיד שהשתנה באופן קיצוני הוא תהליך הראיון: הם מקדישים הרבה יותר זמן לדבר אחד עם השני בזום."