(JTA)– ג'ייקוב קורנבלו חלף בחג הפסח על פני בית הכנסת שלו בשכונת בורו פארק בברוקלין ושם לב לאור שבוקע מהבניין. הוא ידע שבית הכנסת נסגר בשל מגפת הקורונה, ולכן הציץ פנימה וראה שם כ-40 מתפללים. "אמרתי לעצמי שזה לא ייתכן", סיפר קורנבלו, המשמש ככתב פוליטי ב- Jewish Insider וחבר בקהילה החסידית במקום. "אני יודע בוודאות שבית כנסת זה נסגר בצו והדלת הראשית ננעלה".
בתום ימי החג הגיש קורנבלו תלונה בקו החם של עיריית ניו יורק שנועד לדיווח על מפירי הריחוק החברתי. מספר ימים אחר כך העלה סרטון לטוויטר (שנמחק מאז) ובו הוא נראה מתעמת עם אדם היוצא מבית הכנסת הזה לפני כניסת השבת.
התוצאה לא אחרה לבוא.
פשקוויל שהועלה לרשת נשא את שמו ותמונתו של קורנבלו ושל שני תושבים נוספים. הם כונו ״מוסרים״, מלשינים שבוגדים באחיהם היהודים ומוסרים את שמותיהם לרשויות החילוניות. אלה ששיתפו את הציוץ בטוויטר אף ציטטו מדברי הרמב"ם שכתב כי מותר להרוג מוסר.
קורנבלו אמנם לא נתון בסכנה בשל הפשקוויל שהועלה בחשבון טוויטר אנונימי ולו רק כמה מאות עוקבים, אך עצם הפרסום ממחיש את מסכת הלחצים לה נתונים יהודים חרדים שנותנים פומבי לבעיות בתוך הקהילה.
מסירה נחשבת להפרה חמורה של הכללים בחברה החרדית, שמעדיפה לטפל בסוגיות רגישות בתוך המסגרת הקהילתית מבלי לערב גורמים מבחוץ. גם חושפי התעללויות מיניות בקהילה החרדית בארצות הברית, או אלו שהתלוננו על מניעת השכלה חילונית בסיסית מתלמידי ישיבה, תוייגו כמוסרים – תיוג שעלול לגרור בעקבותיו נידוי חברתי.
"מקור העניין הוא שלאורך חלק נכבד מההיסטוריה היהודית, לא זכו היהודים ליחס הוגן בפני החוק״, אמר משה קרקובסקי , מרצה בישיבה יוניברסיטי החוקר את החברה החרדית. "התרבות של החרדים היא תרבות של למידה רבה וכך כולם חשופים לאותם טקסטים. לכן אפשר למצוא בקהילה כאלו שיאשימו את זולתם בהאשמות שונות, לרבות מסירה, על סמך הבנתם האישית, מבלי שהטיעון זכה בהכרח לאישור הלכתי".
איום ה״מסירה״ שימש בעבר לא פעם להרתעת קרבנות התעללות מינית בקהילה החרדית ובני משפחותיהם מפנייה למשטרה, ולהענשה חברתית של מי שעושה כן. ב–2013 אישה חסידית שהעידה נגד האדם שהתעלל בה, נחמיה ווברמן, נאלצה לעזוב את בית הכנסת באמצע תפילת ראש השנה אחרי שחבר בקהילתה הטיח לעברה שוב ושוב "מוסרת", ולא חדל מצעקותיו עד שעזבה את המקום, כך דווח בשעתו בניו יורק פוסט.
"עניין המסירה צף ועולה כל הזמן", אומר אשר לווי, פעיל חרדי העומד בראש ארגון "זעקה" למען קרבנות התעללות מינית בקהילה החרדית. "אם פגעו בך מינית ודיווחת על כך למשטרה, אביך עלול לאבד את משרתו בקהילה, ואותך עלולים לזרוק מהישיבה", הוא הסביר.
במקרה של הפשקוויל נגד קורנבלו ושני חרדים נוספים, מורדי גץ ורבי יעקב הורוויץ, סביר שההשלכות לא תהיינה חמורות, מכיוון שרוב פרנסי הקהילה אימצו את ההנחיות הרשמיות בעניין התקהלויות. כמעט כל בתי הכנסת ובתי הספר בקהילות החרדיות בניו יורק נסגרו, וראשי הקהילה פנו שוב ושוב אל בני קהילתם שלא להתכנס במניינים חשאיים בבתים או בבתי הכנסת. כך למשל, אחרי דיווח בעיתון היהודי ״פורוורד״ על כל שמורים בבית ספר חרדי בוויליאמסבורג ממשיכים ללמד בסתר, פעל בית הספר למנוע את התופעה ואף יצא בהודעה טלפונית מוקלטת למשפחות להבהיר כי הדבר אסור.
הבעיה עם הציוץ של קורנבלו לא הייתה כל-כך עניין ההתרעה על הפרת כללי הריחוק החברתי אלא העובדה שהשתמש ברשתות החברתיות כדי לעשות זאת. הקהילה החרדית נמנעת ככל יכולתה מלכבס את הכביסה המלוכלכת שלה בפומבי, בעיקר על רקע הדיווחים על התגברות האנטישמיות מאז החלה מגיפת הקורונה. החשש הזה הגביר את הרגישות בקהילה החברתית מדיון פומבי בהתפשטות הנגיף בקהילה ובמידת ההיענות של חבריה להוראות הבידוד החברתי. "לא אכפת לי שפונים לדווח למשטרה, אכפת לי מהעלאת תמונות וסרטונים של אותו קומץ יהודים המפרים את ההנחיות", אמר ל-JTA אלי מנדל, אחד המשתמשים ששיתף את הפשקוויל בחשבון הטוויטר שלו.
גץ והורוויץ, שבשמם גם נקבו בפשקוויל כמוסרים, סירבו להגיב, אולם ידוע ששניהם יצאו בקריאות פומביות לקהילה החרדית לציית להנחיות הריחוק החברתי.
ב-17 במארס העלתה בעלת הטור בארי וייס מהניו יורק טיימס לטוויטר צילום של חתונה מרובת משתתפים בבורו פארק, וציטטה את דבריו של גץ, איש נדל"ן ובעליה של חנות ספרים מקומית, שסיפר כי באותו יום נערכו עוד שתי חתונות גדולות . למחרת העלתה וייס סרטון של גץ פונה בתחינה לאנשים להשאר בבתיהם כדי להגן על מי שמערכת החיסון שלו ירודה – לרבות מי שחלה בסרטן, כמוהו.
"היום – ורק לאחר שנועצתי בעשרות מראשי הקהילה…שהודו באוזניי כי הם חסרי אונים לנוכח מחאותיהם הקולניות של מנהיגים קיצונים בקהילה, עשיתי מה שחשבתי שחובתי – להביע את מחאתי בקול ולעורר את הקהילה, וכך להראות לעולם שאנחנו, רוב החסידים בניו יורק, איננו עיוורים, אנוכיים וחסרי אחריות", אומר גץ בסרטון. "עמלי נשא פירות ונראה שכעת גם הקיצונים נכנעו".
לאחר מכן העלה גץ חלק מהתגובות הפרטיות שקיבל לפרסום.
"חבל שהסרטן לא הרג אותך", נאמר באחת התגובות.
הורוויץ, מנהל המרכז לחיי משפחה יהודיים/פרויקט יס, ארגון המספק משאבים לסיוע בהורות ובמניעת התעללות, יצא נגד "מנייני הבית", שנערכו בבתים פרטיים אחרי סגירת בתי הכנסת. לאחר פרסום הפשקוויל, דיווח הורוויץ על הכינוסים האלה למשטרה המקומית, שפתחה בחקירה.
"אני לא חושש כלל. זה לא נעים, ואולי אף קצת מעורר פחד, נכון, אבל המטרה ראויה שאלחם עליה", אמר הורוויץ בסרטון שהעלה לאחר מכן לטוויטר. "זה מאבק למען ריחוק חברתי אך גם למען הזכות לומר את דעתך מבלי שטרוריסטים ינסו להפחיד אותך".
הורוויץ מחק אחר כך את הסרטון.
"ידידים יקרים: הסרתי את הפוסט על הפשקוויל", צייץ למחרת. "יש שהשתמשו בו באופן מטריד במיוחד כבכלי נשק שכיוונו כנגד הקהילה שלנו כולה".