ניו יורק (JTA) — השעות החביבות על אבי ווב הן שעות הבוקר של יום ראשון, כשהוא לוקח את ילדיו לתפילת שחרית בבית הכנסת שלו ונשאר לשיעור במחשבה חסידית. ילדיו משחקים ליד שולחן היצירה, בזמן שהוא לומד.
בימים כתיקונם, ווב נוהג להגיע שלוש פעמים ביום לתפילה בבית הכנסת. בכל בוקר שבת, כשלמעלה ממאה מתפללים מתכנסים לתפילה, הוא מתנדב גם לשמש כגבאי.
אלא שהשבוע הכול נעצר.
במקום להתפלל בבית הכנסת, ווב נאלץ לשרבב את ראשו מחוץ לחלון כדי להאזין לקדיש ולצעוק "אמן", כשהתפילה מהדהדת ברחובות שכונת קראון הייטס שבברוקלין. במקום תפילת שבת המונית וצפופה, בית הכנסת הגביל את תפילת שחרית לארבעים מתפללים בלבד — אדם אחד ליד כל שולחן ארוך באולם. ובמקום להישאר בבית הכנסת לשיעור הרגיל של בוקר יום ראשון, הוא נאלץ להתחבר דרך וידיאו צ'אט, בזמן שילדיו שיחקו בקרבת מקום.
בימים כתיקונם, יהודים חרדים נוהגים לראות את עצמם כמי שממלאים ציווי אלוהי כאשר הם מתפללים בציבור או מתאבלים על המת עם אחרים. אבל השבוע המצווה, אמר ווב, הייתה לחדול מכל הפעולות האלה. "זו הכרה בעובדה שמדובר במצווה", הוסיף ואמר. "ולפחות בעיניי יש בזה משהו מנחם. זה לא שאני צריך להרים ידיים או לא לעשות מצוות. היום זו המצווה".
כפי שקרה כמעט לכל אדם בעולם, התפרצות נגיף הקורונה שיבשה את דפוסי החיים גם אצל יהודים החרדים. אבל הקהילה החסידית מלוכדת מאוד, וקשה לה להסתגל לרעיון הבידוד החברתי. רבים מתפללים שלוש פעמים ביום בקבוצות שמונות לפחות מניין, אם לא יותר. הם גם מציעים שיעורי דת. חתונות הן אבן שואבת למאות אורחים שרוקדים שלובי זרוע.
חרדים רבים לא ששים לוותר על עמודי התווך הללו, וברבות מקהילות ניו יורק לא מיהרו לאמץ את נהלי הבידוד החברתי עליהם הורו הרשויות. רק לאחר שפורסמה הידיעה ביום שני על כך שמאה מתושבי שכונת בורו פארק החרדית חלו בנגיף, החלו נסגרים בזה אחר זה רבים ממוסדות הקהילה.
מרכז הקהילה החסידית של חב"ד ב- 770 Eastern Parkway שבקראון הייטס נסגר רק ביום שלישי שעבר. עבור רבים מילדי הקהילה החרדית, רביעי היה היום הראשון של חופש מלימודים בבית הספר — ארבעה ימים תמימים אחרי שהעיר ניו יורק הודיעה על סגירת בתי הספר הציבוריים. לאחר שברשת הופצו תמונות וסרטונים של התכנסויות חברתיות המוניות, מיהרו ראשי הקהילה החרדית לפרסם תחינות פומביות להפסיק זאת לאלתר.
בהמשך השבוע פרסמה מועצת גדולי התורה של אמריקה, גוף מוביל של רבנים חרדים, קריאה למאמינים לא לצאת מהבית — גם לא לתפילה — ולקיים חצי יום צום ביום חמישי, כדי "להתפלל לחסד ולרחמים לעם יהודי ולעולם כולו השרוי כעת במצוקה".
רבני חסידות סאטמר, בקריית יואל שבמדינת ניו יורק, הכריזו מיד אחר כך שכל בתי הכנסת, בתי הספר והמקוואות ייסגרו — צעד חסר תקדים. רבני סאטמר המובילים מכל רחבי ניו יורק קבעו שכל אדם מעל גיל שישים, וכל מי שסובל מבעיות בריאות, פטור מתפילה ציבורית ומטבילה במקווה. בניו סקוור שבמדינת ניו יורק, עיירה של חסידות סקווירה, עבר החזן למערכת כריזה עירונית, וכך מנוהלות התפילות היומיות מרחוק.
בישראל, פסק השבוע הרב הראשי הספרדי, יצחק יוסף, שיש להשאיר את הטלפונים פתוחים במהלך השבת, על מנת לקבל תוצאות בדיקה או התראות חשובות בעניין נגיף הקורונה.
"זוהי טרגדיה עבור העם היהודי", אמר הרב שייע רייבק, מחנך בלייקווד שבניו ג'רזי, עיר בעלת אוכלוסייה יהודית אורתודוקסית גדולה. "זו כנראה אחת הפעמים היחידות זה שנים רבות שילדינו לא יכולים ללכת לבית הספר. אלוהים העמיד בפנינו אתגר קשה שיש להתגבר עליו".
עבור לא מעט חרדים, סגירת בתי הספר ובתי הכנסת היא תזכורת לטראומות ההיסטוריות שפקדו את הקהילות בעבר במזרח אירופה, כשממשלות רדפו את הקהילות היהודיות, סגרו את מוסדותיהן ואילצו אותן להמשיך ולקיים את היהדות בסתר. אלא שהפעם, כמובן, הסגירה נעשית מרצון.
"זה סוריאליסטי", אמר הרב ברל מאייסקי, המתגורר בקראון הייטס. "סבי וסבתי רוסים, ובימי השלטון הקומוניסטי הם נאלצו ממש להתגנב החוצה כדי להשלים מניין. והנה אנחנו עושים את ההפך הגמור. אנחנו חיים כאן במדינה החופשית ביותר בעולם, מדינה שליהודים יש בה כנראה חופש פולחן חסר תקדים בהיסטוריה, ואנחנו בוחרים שלא ללכת לבית הכנסת".
מאייסקי דואג במיוחד לילדי הקהילה עם צרכים מיוחדים. כמנהלי הסניף המקומי של ״מעגל הידידות״, עמותה שמנהלת חסידות חב"ד ושנועדה לשרת את בעלי הצרכים המיוחדים, מאייסקי ואשתו חני מרכזים 300 מתנדבים שמבקרים את הנזקקים לעזרה פעם בשבוע.
בימים אלה, הביקורים מתנהלים וירטואלית, ומאייסקי טוען שאין זו חלופה לאינטראקציה אישית. נוסף על כך, הוא חושש שילדים עם צרכים מיוחדים יחוו נסיגה בהתקדמות שהשיגו בבית הספר, כעת משבוטלו הלימודים. "הכול יורד לטמיון", אמר. "ולכן, הדאגה היא לא רק לשעמום של ילדינו. מדובר בחודשים על גבי חודשים של עבודה והשקעה בילדים מצד אנשי מקצוע מתחום הרפואה, שיורדים לטמיון, פשוטו כמשמעו. והמחיר הרגשי שזה גובה מהמשפחות הוא עצום".
הלמידה מרחוק מהווה אתגר גם עבור כמה מהקהילות החרדיות שנזהרות משימוש חופשי באינטרנט. ארגון תורה ומסורה שמרכז מאות בתי ספר חרדיים, הציע למורים הנחיות כיצד לנהל למידה מרחוק באמצעות שיחות ועידה וכן באמצעות וידיאו צ'אט באינטרנט. בהוראה שפרסמו מנהלי הארגון נכתב, "על כל המשתמשים באינטרנט לעשות זאת אך ורק תוך שימוש בסינון".
האיחוד האורתודוקסי, ארגון גג של יהודי ארצות הברית האורתודוקסים, פנה לרשויות המדינה בבקשה למימון חירום לטכנולוגיה וללמידה מרחוק בזמן הסגר הנוכחי, עבור תלמידים פרטיים כמו גם עבור תלמידי בתי הספר הציבוריים. "שמענו מבתי ספר שגם בחלומותיהם הפרועים ביותר לא העלו בדעתם שייאלצו להידרש ללמידה מרחוק, וכעת הם תוהים, 'מאיפה נביא מחשבים ניידים לילדים שלנו?'", אמרה מאורי ליטווק, מנכ"לית קואליציית המורים של הארגון.
בית ספר חסידי אחד, עם זאת, חזה את הנולד. בית ספר של חב״ד לילדי השלוחים, שנועד לספק למידה מרחוק לילדיהם של שליחי הארגון בקצווי תבל, מקיים שיעורים מקוונים עוד משנת 2006. כיום לומדים בו כאלף תלמידים — ומספר התלמידים גדל בעשרה אחוזים בימים האחרונים, עם סגירת בתי הספר האחרים. בית הספר מספק הדרכה לבתי ספר אחרים, שעברו כעת ללמידה מקוונת.
"הדאגה הגדולה ביותר היא כיצד להעסיק את התלמידים", אמרה דבורה לאה נוטיק, מנהלת עמיתה בבית הספר. "כשמדובר בתלמידים הצעירים ביותר, איך מעוררים בהם עניין? איך דואגים למעורבות התלמידים בשיעורים? אחד הדברים הבסיסיים ביותר הוא עידוד התלמידים לקום מהמחשב".
כמה אנשים ששוחחו עם JTA ציינו כי ביסוד המחשבה החסידית עומדת השמירה על גישה חיובית גם בעתות משבר. סגירת מוסדות הקהילה מרצון עשויה להיות מעשה חריג; אך עמידה בפני טרגדיות איננה חריגה. "בימי חיינו אולי זה חדש, אבל זה לא דבר בהיסטוריה שלנו", אמר ווב. "עם ישראל שמר לא רק על כבודו כאומה, אלא גם על ההבנה שיהיה מה שיהיה, אנחנו פה מסיבה אחת בלבד, כדי לשרת את רצון הבורא. והדרך לעשות זאת היא לשרת זה את זה, לעזור אדם לחברו, ובעיקר להקשיב".