(JTA) – מיד אחרי שעלה לשלטון לפני 22 שנים, יזם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פעולות נמרצות נגד האנטישמיות הגלויה בארצו, תופעה שכמעט כל קודמיו נהגו בדרך כלל לעודד, לאפשר, או פשוט להתעלם מקיומה.
כעת, כשמאמצי המלחמה הרוסית באוקראינה קורסים, מחלחלת אל תוך התקשורת המרכזית במדינה רטוריקה אנטי יהודית גלויה ובוטה. באחת מתוכניות האירוח הפופולריות, למשל, כינתה המנחה בשידור יהודים 'לא מספיק פטריוטים' ובמקרה אחר, האשים מכון מחקר פילוסוף יהודי בולט בכך שהוא מצדד באוקראינה מטעמי חמדנות.
השינוי בשיח האנטישמי בתקשורת הרוסית החל לפני כחודשיים, לדברי רומן ברונפמן, חבר כנסת לשעבר שפרסם ספר על יהדות רוסיה בעידן הפוסט סובייטי. זה קרה, לדבריו, בערך בזמן שבו התפרסמו ידיעות לפיהן כוחות אוקראינים עצרו בהצלחה את התקדמות הכוחות הרוסיים בשטח אוקראינה; מאז, הם הדפו חיילים רוסיים מכמה אזורים שהרוסים כבשו.
"ברגע שנוצר איום על יציבות המשטר, נבחר יעד יהודי", אמר ברונפמן. "במובנים רבים זוהי חזרה על פרקים רבים בהיסטוריה הרוסית, כולל ימיה האחרונים של תקופת שלטונו של יוזף סטלין".
במשך עשורים רבים לפני קריסת ברית המועצות ב-1990, רדיפת יהודים הייתה מדיניות מקובלת ברוסיה, אבל תחת פוטין הונהגו לפתע עונשים כבדים על מי שעבר עבירות אנטישמיות. בשנת 2019 נכלא אדם לשנתיים וחצי לאחר שהתברר – אחרי פעילות משטרתית נמרצת – כי שירבט כתובות נאצה אנטישמיות. במקרה בולט נוסף, בשנת 2020, המשטרה בעיר קרסנודאר שבדרום רוסיה עצרה אחרי מבצע מסובך שני חשודים שאיימו על חייו של רב מקומי.
עמדה קשוחה זו, שעומדת בסתירה ליד החופשית שהעניק קודמו בוריס ילצין לשונאי יהודים, הועילה לפוטין מבחינה פוליטית. פוטין אף ניסה לטעון בפברואר האחרון כי האנטישמיות האוקראינית לכאורה היא שגרמה לו לפלוש למדינה.
אבל הפלישה של פוטין לאוקראינה הותירה אותו מבודד על הבמה העולמית וטענותיו על נאצים באוקראינה זכו לתגובות מזלזלות. הקהילה הבינלאומית ראתה בדברים תואנה שקרית, ועמדתו המוצקה של פוטין נגד אנטישמיות הפכה בין רגע לבלתי רלבנטית, מכיוון שפוטין התגלה כמי שמשתמש בנושא כתירוץ שווא לאלימות נגד מדינה שכנה.
מאז, ובעיקר נוכח הדשדוש הרוסי בחזית האוקראינית, גוברים הסימנים לכך שהטאבו שחל בעידן פוטין על גילויי אנטישמיות הולך ומתפורר.
בחודש יולי, ולדימיר סולוביוב, מנחה תוכניות אירוח פופולרי ובעצמו ממוצא יהודי, מנה בשידור רשימת שמות של יהודים שהואשמו על ידו בהעדר פטריוטיות. זה קרה בערך בזמן שבו ביקשה רוסיה להפסיק את פעילותה המקומית של הסוכנות היהודית. תביעה בנושא תלויה ועומדת בבית המשפט.
בשבועות האחרונים נדמה שהרטוריקה האנטישמית מואצת. ב-18 בספטמבר, במאמר שפורסם בעיתון היומי האינטלקטואלי 'מוסקובסקי קומסומולץ', ריכז דמיטרי פופוב, כותב בכיר וותיק, רשימת שמות של יהודים מוכרים אותם כינה "סוכנים זרים", מונח שממשלת רוסיה מייחסת לעתים קרובות למי שנתפס כאויב המדינה. פופוב הוסיף בסרקזם שיהודים עלולים יום אחד להקים ממשלה "ברוסיה היפה של העתיד" – לכאורה לאחר שפוטין יפרוש מתפקידו.
המאמר זעזע קוראים רבים, ביניהם יוליה קלינינה, כותבת ותיקה לשעבר בעיתון, שעבדה בצמוד לפופוב. (מאוחר יותר תוקן המאמר כדי להשמיט את הקטעים האנטישמיים.)
"האנטישמיות חזרה: היהודים מואשמים ב'רוסיה היפה של העתיד'", כתבה קלינינה, אף היא ממוצא יהודי, במאמר שפורסם בשבוע שעבר באתר 'נובי איזבסטיה'.
עיתונאי אחר, שעבד בעבר או בהווה בעיתון 'מוסקובסקי קומסומולץ' ודיבר בעילום שם, סיפר ל'נובי איזבסטיה': "האנטישמיות הרוסית קדמה בהרבה לברית המועצות. בנוסף לוודקה, אחת משלוש המילים הרוסיות שהפכו למונחים בינלאומיים, היא פוגרום".
ראיות נוספות לשינוי בסובלנות לאנטישמיות הגיעו בסוף ספטמבר כשברנאר אנרי לוי, עיתונאי ופילוסוף יהודי צרפתי בולט ואחד מתומכיה הקולניים של אוקראינה, ביקר במדינה שסועת המלחמה.
ה'קרן לתרבות אסטרטגית', מכון מחקר רוסי שמרני שמצוטט לעתים קרובות בכלי התקשורת המרכזיים ברוסיה ומחוצה לה, פרסמה מאמר ארוך על לוי, והשתמשה בשפה המזכירה את האנטישמיות הקלאסית של המאות ה-19 וה-20.
"אזרח צרפתי בן 74, שנולד למשפחה של יהודים מאלג'יריה, מריח דם באפו וטס לשם בהתלהבות, ללא דיחוי – ותמורת כסף טוב", נכתב במאמר.
העלייה באנטישמיות מצטרפת לגורמים נוספים אשר הובילו עשרות אלפי יהודים רוסים לעזוב את ארצם מאז פלש פוטין לאוקראינה. כ-20,000 איש, או 15% מהאוכלוסייה היהודית ברוסיה, היגרו בשנת 2022 מרוסיה לישראל במסגרת חוק השבות והרשויות בישראל נערכות להגעתם של רבים נוספים, לאחר שפוטין החל לגייס כוחות מילואים בניסיון לעצור את ההפסדים הצבאיים שלו באוקראינה.
העזיבה ההמונית של יהודי רוסיה עלולה לתדלק את הטענה לפיה הם אינם פטריוטים. כבר עכשיו, זכתה תנועת חב״ד הרוסית לגינויים בתקשורת על כך שמתחה ביקורת על המלחמה, תוך שאלו מציינים כי מנהיגים דתיים של דתות אחרות ברוסיה דווקא תומכים במאמץ המלחמתי של פוטין. בנוסף, ציינו בתקשורת הרוסית בהרחבה כי מספר אוליגרכים יהודים בולטים – ובהם רומן אברמוביץ', ויקטור וקסלברג ומיכאל פרידמן – עזבו את רוסיה מאז תחילת המלחמה. דיווחים אלה "יוצרים מראית עין של יהודים הנוטשים את הספינה כשהמצב מסתבך", אמר ברונפמן.
ברונפמן מטיל ספק בכך שהאנטישמיות הגואה מגיעה ישירות מפוטין עצמו. לדעתו זו תופעה המשקפת את רוח הזמן בתקופה שבה אזרחים רוסים פשוטים חווים מחסור ואפילו סכנה בגלל מלחמתו של פוטין באוקראינה.
"הרטוריקה האנטישמית שאנחנו רואים כעת, התרופפות הטאבו סביבה, כנראה אינה מוכתבת ישירות על ידי ממשלת פוטין. הדבר נכון גם לגבי התפיסה שפוטין דואג ליהודים. מדובר באווירה כללית", אמר ברונפמן. "פקידי ממשל והאוכלוסייה הכללית קוראים בין השורות כיצד עליהם להתייחס ליהודים. והמסר משתנה".