(JTA) — לרבים מחובבי מטבעות הקריפטו ששורצים בטוויטר, יצא מוניטין של טרולים. אבל, יש לפחות אחד שעשה לעצמו שם כמנהיג אינטלקטואלי שבולט מעל כולם. במקרה, הוא גם רב.
"האנשים בטוויטר משתמשים בפלטפורמה כדי לצעוק אחד על השני ולא להיות נחמדים, ואני לא אוהב את זה", אמר המיקרו-משפיען הרב מייקל קאראס, המוכר גם בשם המשתמש @thebitcoinrabbi. "אני נהנה להתחבר לשתי הקהילות שלי בטוויטר, טוויטר של היהדות וטוויטר של הביטקוין".
את קאראס, המשתייך לתנועת חב"ד, מרתק החיבור של הביטקוין, המטבע עצמו והרשת שצמחה סביבו, להלכה. ולדבריו, זרים פונים אליו בטוויטר מדי שבוע כדי להתייעץ ולבקש הדרכה רוחנית בנושא בגלל הנוכחות הבולטת שלו.
לפני שהחל לשמש גשר פומבי בין שני העולמות, הוא למד בישיבת אור תמימים בישראל וכעת הוא מלמד קורסים ביהדות ובטכנולוגיה בבית הספר העברי ע"ש הרמב"ם בניו יורק. קאראס החל להתעניין בביטקוין בשנת 2017, ובשנת 2019 הוציא לאור ספר ילדים בנושא שנמכר ביותר מ-10,000 עותקים.
הספר הוא מבוא חילוני לכלכלה בסיסית לילדים, והוא מספר על ילדים שלומדים להשתמש בביטקוין ככסף בדוכן הלימונדה שלהם בעיר הדמיונית ביטוויל.
קאראס גם מרצה בבתי כנסת ולקבוצות נוער יהודי על ביטקוין ויהדות, ועל תולדות הדיון בכסף בתורה.
"יש יהודים שלא שומרים מצוות ושמעולם לא דיברו עם רב, באף הזדמנות", הוא אומר. "הם מרגישים קרבה מסוימת אליי בגלל הטוויטר של הביטקוין, אז הם מרגישים בנוח לקבל ממני מידע רלוונטי בלי שאני ארצה להם״.
לקאראס יש גם צ׳ט פעיל בווטסאפ שבו הוא מייעץ לקהל העוקבים שלו. ״לפעמים יש להם שאלות שקשורות לביטקוין, באופן כזה או אחר, ואני שמח לעזור. אני שמח להיות מקור מידע לקהילה, במיוחד בדברים כמו ניהול מפתחות הצפנה פרטיים".
אף שיש כעת אינספור סוגים של מטבעות קריפטו, ביטקוין הוא רשת הבלוקצ'יין הוותיקה והמבוזרת ביותר בעולם ואוכלוסיית המשתמשים שלו היא המגוונת ביותר נכון לשנת 2021. השימוש בביטקויין מאפשר לשמור, לשלוח ולקבל כסף ללא צד שלישי, כלומר, בלי צורך בבנק.
רוב משתמשי מטבעות הקריפטו הרציניים עוקבים אחר העסקאות ברשת ציבורית וביומן בלוקצ'יין. לדוגמה, ביומן ביטקוין מתועדות כל העסקאות בביטקוין (הנכס). אולם רבים מסוחרי מטבעות קריפטו מעדיפים להשתמש בשווקים פיננסיים רגילים (כגון פידליטי השקעות או חברת איטורו הישראלית), אשר אינן מחייבות שימוש בבלוקצ'יין הציבורי עבור כל העסקאות.
קאראס נמנה עם המשתמשים הרציניים המעדיפים להשתמש ישירות ברשת הביטקוין, והוא מבצע עסקאות עם כלים בקוד פתוח במקום לסחור במטבעות קריפטו כמו במניות.
כמו רבנים רבים, קאראס אוהב מאוד רשומות ישנות, יומנים וסודות מקודשים. באשר ל"ניהול מפתחות ההצפנה הפרטיים" שהזכיר קאראס, משתמשי ביטקוין עוקבים אחרי הביטקוין שלהם באמצעות סיסמה ייחודית הנקראת מפתח פרטי – אם תשמרו על המפתח מכל משמר, הביטקוין יישאר ברשותכם. לכן ידע הקשור לניהול מפתחות הצפנה פרטיים חשוב כל כך לקאראס.
יומן הבלוקצ'יין הפומבי אינו שונה מהאופן שוב הקהילות היהודיות תיעדו בכתב את החברות שלהם במשך אלפי שנים. קאראס מוקסם מהשילוב בין היסטוריה לטכנולוגיה.
"יש לנו 'שרשרת מסירה' בעברית, הנקודה של שמירה על המסורת לכל אורך ההיסטוריה הכתובה", הוא אומר. "אנחנו ממשיכים שרשרת, והיא שרשרת רציפה״. הוא רואה במסורות ובמנהגים המגוונים של יהדות, מעין מקבילה של פרוטוקולים שתואמים זה לזה.
קאראס (31) גדל בבית "די חילוני", הוא אומר, ושקל ללמוד לתואר במדעי המחשב לפני שעשה הסבה ללימודי רבנות. אחיו, שגם הוא פעיל ידוע בתחום הביטקוין, התחזק באמונתו הדתית לאחר שביקר בבית חב"ד כנער, וקאראס הלך בעקבותיו.
כעת קאראס הוא אב לשישה וחב"דניק שומר מצוות, והוא מוצא קווי דמיון רבים בין אתוס הסייברפאנק והיהדות. הוא לא היחיד, שכן יש קבוצות ווטסאפ רבות לחובבי קריפטו יהודים, כולל "צ'ט הקריפטו היהודי" ("The Jewish Crypto Chat") שקאראס נמנה עם כ-190 משתתפיו.
"יש ביהדות מסגרות משפטיות רבות לאופן השימוש בכסף. חתונה יהודית היא עסקה. החתן שם לכלה טבעת על האצבע כי הוא צריך לתת לה משהו בעל ערך מתחת לחופה. אני מתייחס בהודעות פרטיות לשאלות כגון האם ניתן לבצע את עסקת החתונה בביטקוין", הוא אומר.
כמשפחה, קאראס ואשתו רואים בניהול הביטקוין חלק מסגולות משק הבית שלהם.
"אנחנו מקווים שאנחנו משתמשים בטכנולוגיה הזו לטובה רוב הזמן", הוא אמר. "זה מה שאני אוהב לעודד אחרים לחשוב עליו".
תמיד יש דרך ליישם את רוח התורה בקושיות חדשות בעולם המודרני. קאראס כבר נשאל על הרצת בוטים של מסחר וכריית ביטקוין בשבת, או אם בדיקת התנודות במחיר הביטקוין (המשוערך כנגד הדולר) פוגעות ביום המנוחה.
ביטקוין משמש לעתים לתרומה לצדקה ולשמירה על חסכונות. מאידך, ישנם גם דרכים מזיקות ושנויות יותר במחלוקת לשימוש בביטקוין. לדוגמה, דווח כי חמאס גייס תרומות בביטקוין.
קאראס התגורר בישראל במשך ארבע שנות לימודי הרבנות שלו ואחיו גר בארץ כעת. הוא מספר שמאז מבצע "שומר החומות" הוא חושב הרבה על ישראל. אי אפשר לומר בוודאות כמה משתמשי ביטקוין יש בישראל, אך ישנן חברות מקומיות למסחר בביטקוין שמשכו יותר מ-55,000 משתמשים (כל אחת), וישנם אלפי עובדים בתעשיית הקריפטו המקומית, כולל כמה חברות שהתרחבו גלובלית וכעת משרתות מיליוני משתמשים. (בקנה מידה קטן הרבה יותר, ישנם סוחרי ביטקוין פלסטיניים שגם הם משיגים את מרכולתם באותם מרכזי קריפטו בתל אביב).
קאראס מאמין בתוקף בזכותה של ישראל להגן על עצמה, והוא מקווה שהביטקוין ייצור הזדמנויות כלכליות שיחלישו את האחיזה של חמאס באוכלוסיית עזה. לפי דיווחים, בשנת 2019, לפני מגפת הקורונה, כמה סוחרי ביטקוין מעזה ביצעו עיסקאות מטבעות קריפטו בשווי יותר מ-5 מיליון דולר מדי חודש לשימושים אזרחיים כגון קניות בעולם, תשלום דמי לימוד בחו"ל או קבלת תשלומים לעצמאיים שלא דרך פייפאל או כרטיסי אשראי.
"אני לא חושש שחמאס ישתמשו בסכומי ביטקוין קטנים יחסית למימון הטרור שלו, כי נראה שהם זניחים ביחס לשיטות המימון האחרות שלהם", אמר קאראס. "טרוריסטים משתמשים בטלפונים ניידים, בחשמל ובכל סוגי הטכנולוגיה האחרים שרוב האנשים משתמשים בהם למטרות שלום״. הוא הביע את שביעות רצונו מכך "שאנשים פלסטינים יכולים להשתמש בכסף שהרשות הפלסטינית וחמאס לא יכולים לשלוט בו או לקחת אותו בקלות".
תחושה זו רווחת בקרב חבריו של קאראס לטוויטר. המשקיע הישראלי אילון אביב מקרן ההשקעות קוליידר ונצ'רס, שיש לה ניסיון רב במטבעות קריפטו, מכיר את קאראס ונהנה מהציוצים שלו בטוויטר. הוא מסכים עם הניתוח של קאראס לגבי תפקידן של המטבעות הוירטואליים בזירה הישראלית-פלסטינית. "ההבטחה כאן היא שהפלסטינים לא יהיו תלויים בשירותים הפיננסיים שמספקים ארגוני הטרור האלה".
אביב גם מסכים עם קאראס שאתוס הביטקוין עולה בקנה אחד עם המוסר היהודי.
"כמעט כל חג הוא 'מישהו רע שניסה להרוג אותנו, הוא נכשל, ואנחנו חוגגים׳. זו חגיגה של החופש והשחרור שיש סביב ניסיון ההשמדה הכושל", אמר אביב, והוסיף שצנזורה, התנגדות, אובדן ושחרור שזורים כולם בהיסטוריה היהודית.
ככלי לעסקאות בריבונות עצמית, אנשים שבורחים מדיקטטורה או שמבצעים עסקאות בחופשיות למרות שרודפים אותם, נוטים להשתמש בביטקוין.
יש משתמשים יהודים כמו אביב ששואלים את עצמם אם ביטקוין יהיה שימושי אם חלילה יתעורר שוב מצב דומה לזה של תקופת השואה, שבו ממשלות וצבאות יחרימו נכסים של קהילות יהודיות. האם יהיה קל יותר לברוח עם כשהנכסים שלך מוחזקים בביטקוין.
יוצאת תעשיית הקריפטו הישראלית דני בראון וולף חושבת שכן, ואומרת ש"כיהודים, כל מה שיש לנו בערך בהיסטוריה המשפחתית הוא סיפור הגירה כלשהו שבו נאלצו להשאיר נכסים מאחור".
"לאור ההיסטוריה הזו, יהודים צריכים להעריך את הריבונות הכלכלית יותר מכולם", היא אומרת.
יש להבהיר כי קאראס אינו תומך ב"מהפכת בלוקצ'יין" מכל סוג שהוא. הוא רק משיב על השאלות שנשלחות אליו ורואה בעצמו "מקסימליסט", כלומר הוא משתמש בביטקוין בלבד, לא במטבעות קריפטו אחרים. הוא חושב שעדיף למשתמשים להשקיע את האנרגיה שלהם בביטקוין במקום לערוך ניסויים במטבעות קריפטו חדשים.
"אני הכי מקסימליסט שיש. אני לא חושב שלבלוקצ'יין יש שימוש מוצדק מחוץ לביטקוין ולאבטחת הבלוקצ'יין של ביטקוין", אומר קאראס. "אחי שבישראל מספר לי על כל בלוקצ'יין שתחת השמש, אבל עדיין לא ראיתי שום דבר חיובי שזה טוב לו מעבר לזה".
קאראס מעדיף לעסוק במקום זאת בנושאים כמו יחס להלוואות ולצבירת ריבית כדי שיוכל ללמוד בעצמו ולעזור לאחרים ללמוד איך ליישם את המוסר היהודי בניהול הביטקוין האישי
"עם כל טכנולוגיה בעולם הזה, אנחנו צריכים להחליט בעצמנו", אומר קאראס, "אם נשתמש בה לטובה או לרעה".