(JTA) – כאשר מושל טקסס גרג אבוט הודיע על כוונתו לשים קץ לחובת עטיית מסכה, שנמשכה זה 9 חודשים, בעלי Kosher Palate בדאלאס החליטו לציית להוראתו.
הלקוחות לא יידרשו עוד לעטות מסכה בחנות, הם בישרו בפוסט בפייסבוק מה-4 במארס, יומיים לאחר הודעתו של אבוט. צוות החנות, עם זאת, ימשיך לעטות מסכה בזמן העבודה.
לא חלפו שלושה ימים, והבעלים החליטו לחזור בהם מההחלטה.
"בעקבות תגובות בונות שקיבלנו, Kosher Palate החליטה להמשיך במדיניות הקיימת של עטיית מסכות עד לאחר חג הפסח", כתבה החנות בפוסט בפייסבוק ביום ראשון.
מקרה זה משקף את הדילמה בה נתקלים לא מעט חברים בקהילה היהודית בארה״ב שרוצים לחזור לשגרה. אנשים ובתי עסק רבים לוחצים לשוב לדפוסי התנהגות כמו בימים שלפני המגפה, בין אם בזכות החיסונים, בגלל עייפות לאחר שנה של סגרים, או כמו במקרה בטקסס, כתוצאה של הוראה ממעלה.
במקרים רבים, בעלי עסקים דוגמת אלה שבמרכול הכשר בטקסס צריכים להחליט בעצמם על המדיניות בבית העסק שלהם. בערים כמו דאלאס, שבה יש דעות פוליטיות מגוונות ושחובת עטיית המסכות הפכה בה לסוגיה מפלגתית נפיצה, לכל החלטה יש מתנגדים.
"לכל מטבע יש שלושה צדדים", אמרה בעלת החנות מרים גולדפדר. "אנחנו מנסים להיות רגישים לאנשים שמוכנים להוריד את המסכות מהפנים, ובה בעת מנסים להיות רגישים לאנשים שרוצים לעטות מסכות לתמיד, ויש אנשים באמצע שאינם בטוחים עדיין מהי עמדתם".
עבור Kosher Palate, חג הפסח שמתחיל החודש הוסיף היבט בלתי צפוי להחלטה על עטיית מסכה: זוהי התקופה העמוסה ביותר בשנה בחנות, ואנשים רבים שאינם לקוחות קבועים פוקדים את החנות כדי לקנות מצרכים לחג.
בתחילת המגפה, כמעט כל בתי הכנסת בדאלאס סגרו את שעריהם. אבל ככל שחלף הזמן, רוב בתי הכנסת האורתודוקסיים חזרו לקיים תפילות בנוכחות פיזית של המתפללים תוך נקיטת אמצעי זהירות, כמו בשאר המדינה. רוב בתי הכנסת הלא-אורתודוקסים עדיין נמנעים מפעילויות פנים אל פנים כרגיל.
בתקופה שלפני פסח, יהודים מכל הפלגים והזרמים עושים דרכם לחנות Kosher Palate. הרב ארי סנשיין מקהילה "שארית ישראל", בית כנסת קונסרבטיבי, היה מודאג מכך שחברים רבים בקהילה לא ירגישו בנוח לקנות בחנות לקראת פסח אם לא תהיה חובת עטיית מסכה.
"אנשים שחוששים לבריאותם עשויים להמנע מלעשות קניות בתקופה העמוסה ביותר של השנה", הוא אומר. "חשבתי שזה יסכן את העסק שלהם".
אז הוא התקשר לבעלים, בני הזוג גולדפדר, אותם הוא מכיר היטב מקניותיו התכופות במרכול.
"כשיש לך קשרים טובים, אתה מרים טלפון ומדבר על זה", אמר סנשיין.
אבל עוד לפני כן, סיפר סנשיין, בני הזוג גולדפדר כבר קיבלו תגובות ממספר רב של אנשים והיו מוכנים לשנות את החלטתם ולדרוש עטיית מסכה. חברי הקהילה פנו לחנות באמצעות תגובות בפייסבוק, הודעות ושיחות טלפון, מיד לאחר שפורסמה ההחלטה להפסיק את הדרישה לעטות מסכה.
"שטח החנות קטן מאוד, לכן אין בשום אופן אפשרות לשמור על מרחק בטוח בין אנשים", אמר חבר בקהילה האורתודוקסית בדאלאס, שביקש להישאר בעילום שם, כיוון שהקהילה האורתודוקסית קטנה מאוד. "אנחנו רוצים לתמוך בהם, אבל גם רוצים לדעת שאנחנו בטוחים".
במקום כמו דאלאס, עיר שהיא ברובה דמוקרטית במדינה שמזוהה דווקא עם הרפובליקנים, יש קשת רחבה של דעות פוליטיות בקהילה היהודית. בשבוע שעבר, ארגוןDallas Jewish Conservatives הודיע שיערוך מסיבת שרפת מסכות לרגל סיום חובת עטיית מסכה במדינה. מצד שני, בתי כנסת רבים באזור בחרו להשאר סגורים או דרשו מסכות ושמירה על ריחוק חברתי בתפילות, גם אחרי שינוי התקנות המדינתיות.
"בתחילת המגפה, הייתה יותר חזית אחידה", אמר חבר נוסף בקהילה האורתודוקסית, "יש בהחלט הבדל בין האנשים. יש אנשים שמארחים אנשים לשבת. הרבה מזה פוליטי".
גולדפדר אומרת כי הביקורת על החלטת בעלי המרכול הכשר להסיר את הדרישה לעטיית מסכה הייתה כואבת, במיוחד לנוכח העובדה שהחנות חילקה ארוחות כשרות לאנשים שנותרו ללא חשמל ומים זורמים בסערה הקשה שהתחוללה בחודש שעבר.
"קשה לשמוע שכל העבודה הקשה שעשינו ירדה לטמיון בשל עמדתנו המקורית בנוגע למסכות", היא אמרה.
לדברי גולדפדר, יתכן שהחנות תתיר בכל זאת לקונים להיכנס ללא מסיכות אחרי שתסתיים תקופת הקניות לפסח. היא ציינה כי לדעתה, ככל שחולף הזמן, יותר אנשים ירגישו בנוח לעשות קניות בחנויות גם ללא מסכה, במיוחד ככל שיהיו יותר אנשים מחוסנים.
"בסופו של דבר, אנשים עם מסכות יהיו המיעוט", היא אמרה. "זה ייקח זמן עד שהשינוי יתחולל, ואנחנו נמשיך להיות עם היד על הדופק".