לוס אנג'לס (JTA) – גל המחאות האלימות ששטף את אזור לוס אנג׳לס לא פסח על מוסדות יהודיים, ובמקרים מסויימים נראה שגם כוון ישירות אליהם.
על קירות בית כנסת רוססו כתובות גרפיטי "שחררו את פלסטין" ו"פאק ישראל". פסלו של ראול ולנברג, הדיפלומט השבדי שהציל אלפי יהודים הונגרים מאימת הנאצים, רוסס בסיסמאות אנטישמיות. נוסף על בתי כנסת, הושחתו גם בניינים וחנויות בבעלות יהודית, ובחלק מהמקרים כתובות הנאצה היו בעלות אופי אנטישמי. בתי עסק רבים נבזזו.
מחוז פיירפקס שבעיר, אזור יהודי ברובו שזוכה גם לייצוג רציף של חבר מועצה יהודי עוד מ-1953, נפגע קשה במיוחד מהוונדליזם, שהתפשט בערים הגדולות באמריקה אחרי הריגתו של ג'ורג' פלויד על ידי שוטרים לבנים במינאפוליס.
"המתקפה על הקהילה שלנו אמש הייתה מרושעת ופלילית", אמר פול קורץ, חבר מועצת העיר, בהודעה שפרסם ביום ראשון. "כולנו צפינו בשריפות ובביזה, אבל מה שלא זכה לסיקור הם פשעי השנאה והתקריות האנטישמיות שליוו את האירועים. בחסות המחאה, היו גם כאלה שקידמו את האג'נדה האנטישמית שלהם".
מקרים אלה כללו, בית היתר, את הכתובות שרוססו על בית הכנסת בית אל, וכן גרפיטי דומה בבית הכנסת באבא סאלי הסמוך.
מעבר לרחוב, מול בית הכנסת בית אל, נהרסו עד היסוד המאפייה הכשרה Kosher Mensch וחנות בגדים בבעלות יהודית, Go Couture. חנויות נוספות ניזוקו גם בשדרת מלרוז האופנתית, בקצה הצפוני של פיירפקס, ועוד שלל מוסדות יהודיים באזור: קהילת בית ישראל, קהילת תפארת אבי / המרכז החינוכי מורשה, בית כנסת שערי תפילה ובית הספר לנערות שלהבת, כך לדברי ארם גולדברג, סגן נשיא הפדרציה היהודית.
עמותה יהודית להלוואות ללא ריבית מציעה כעת לעסקים שנהרסו או ניזוקו "הלוואות בגין הפסדי ביזה", בסכום של עד 18,000 דולר.
המעדנייה של קנטר, מוסד ותיק בקהילה, שנוסד ופועל באזור עוד מ-1931, הוא אחד העסקים הבודדים באזור שלא ניזוקו. המסעדה פתוחה 24 שעות ביממה, וידועה בעיקר במנת הוואפלס שלה, שאפילו זכתה בפרסים, ובכריכים בסגנון דלי יהודי. הבעלים, מארק קנטר, סיפר שהמעדנייה שלו שרדה גם את המהומות ב-1992 אחרי המעצר האלים של רודני קינג, מהומות שהרסו חלקים נרחבים בלוס אנג׳לס.
בראיון ל-Jewish Journal of Los Angeles, הסביר קנטר כי הוא ועובדיו פרסמו שלט המביע הזדהות עם תנועת 'חיי השחורים חשובים' (Black Lives Matter). הם גם הציעו בקבוקי מים חינם למפגינים ולכוחות המשטרה כאחד. בנוסף, הם אפשרו למפגינים להשתמש בשירותים ולהזמין אוכל.
"אנחנו תומכים בחופש הביטוי ובכל מחאה שאיננה אלימה", אמר קנטר. "יש כאלה שיוצאים פתאום מהחורים, מנסים להיטמע במפגינים האמיתיים ופשוט לחרחר צרות ולנצל את המצב, אבל הם לא ממש מתעניינים בסיבה האמיתית למחאה".
ובכל זאת, קנטר הוסיף ואמר כי הוא מבין מדוע קיבלו ההפגנות תפנית אלימה.
"יש מתח רב באוויר מאז ההתפרצות של נגיף הקורונה, והרבה אנשים גם לא עובדים, כך שקשה לשמור על הפגנות שלווות כשכל כך הרבה דברים מתרחשים במקביל", אמר האיש.
מחוז פיירפקס היה בעבר לבה של לוס אנג'לס היהודית. היהודים הראשונים שהגיעו לאזור באמצע המאה התשע-עשרה התיישבו בצדה המזרחי של העיר, אך לאחר מלחמת העולם השנייה העדיפו החיילים היהודים שחזרו מהקרב להשתקע בפיירפקס. בעשורים הבאים, הצטרף אליהם גם זרם של יהודים מרוסיה ושל ישראלים, שהוסיף גוונים נוספים לקהילה האורתודוקסית ברובה. עד שנת 1953, כשישים אחוז מתושבי המחוז היו יהודים, כך לדברי פיני הרמן, לשעבר מנהל המחקר בפדרציה היהודית.
ככל שהתושבים היהודים שגשגו, כך עברו רבים מהם לאזורים יוקרתיים יותר כמו בוורלי הילס, וכן לשכונות עם דיור ברי השגה בעמק סן פרננדו. פיירפקס הפך למעוז הקהילה האורתודוקסית.
ההערכה היא שכיום מתגוררים בלוס אנג'לס רבתי כ-600,000 יהודים, מה שהופך אותה לעיר היהודית השנייה בגודלה בעולם, אחרי ניו יורק אבל לפני תל אביב.