(JTA) — מנהלי בית הכנסת ״בית שלום״ שבפוטומק במדינת מרילנד, דאגו להסביר באופן הברור ביותר למתפללים כיצד יראו מעתה והלאה התפילות.
בראש דף הבית באתר האינטרנט של בית הכנסת האורתודוקסי אפשר למצוא כעת סרטון וידיאו שימושי שבו מתארים שני הרבנים של את ההנחיות שאימץ בית הכנסת כדי לאפשר לקבוצות קטנות מחברי הקהילה להתכנס לתפילה משותפת בחניון, תוך כדי שמירה על ריחוק חברתי וצמצום הסכנה של הידבקות בקורונה.
לאחר מכן מפנה האתר את המתפללים לטופס שבו הם מתבקשים להירשם כדי לתפוס אחד מחמישים המקומות הפנויים לתפילה. המשתתפים יכולים לבחור בין מקום בעמידה, קרוב יותר למרכז העניינים, לבין מקום תפילה מרוחק (אך יש שיאמרו בטוח יותר), שבו יוכלו להשתתף בתפילה בזמן שהם יושבים במכוניתם. ויש גם כלי מעקב נוח שמראה בזמן אמת כמה מקומות פנויים לתפילה עוד נותרו.
לבסוף, יש גם הנחיות בטיחות שעל המשתתפים לקרוא. כולם נדרשים לעטות מסיכות, להצהיר שאינם סובלים מתסמיני קורונה, ולהביא איתם את הטלית והסידור.
ועוד דבר אחד, לפני שאפשר לצאת לבית הכנסת: המתפללים מתבקשים לחתום על כתב ויתור שפוטר את בית הכנסת מכל אחריות במקרה שידבקו בנגיף הקורונה בזמן התפילה.
"הריני משחרר בזאת מכל אחריות ומכל חבות את בית שלום, את רבניו, את עובדיו, את מנהליו ושאר נושאי משרה, דירקטורים ונציגים אחרים, לרבות כל חבות ו/או אחריות לנזקים, לפיצויים, לשיפויים ולהוצאות מכל סוג הקשורות לנגיף הקורונה או נובעות ממנו", נכתב בכתב הוויתור. "ידוע לי כי חתימתי על כתב הוויתור הזה כוללת כל טענה למעשים, למחדלים או לרשלנות של בית שלום, רבניו, עובדיו, מנהליו ושאר נושאי משרה, כולל דירקטורים ונציגים אחרים, או כל אדם אחר, בין אם נדבקתי בקורונה, לפני, במהלך או אחרי השתתפותי באחת מתוכניות התפילה של בית שלום".
את כתב הוויתור של בית שלום ניסח עורך דין החבר בוועדה המפקחת על פתיחתו המחודשת של בית הכנסת, אך לא מדובר במקרה בודד. בתי כנסת אורתודוקסיים רבים אחרים שהחלו לפתוח את שעריהם מחדש, מחייבים גם הם את המתפללים לחתום על כתב וויתור דומה.
בבית הכנסת ״ישראל הצעיר״ שבווסט הרטפורד, קונטיקט, החתימה על כתב ויתור היא תנאי לשיבוץ בתפילה. ב״אוהב שלום — בית הכנסת הלאומי״ בוושינגטון הבירה — יש לחתום על המסמך חתימה אלקטרונית. ואילו ב״קשר ישראל״ שבהריססבורג, פנסילבניה, אף הגדילו לעשות וחברי הקהילה מתבקשים להדפיס כתב ויתור של שני עמודים ולחתום בראשי תיבות על כל פסקה. העיקרון המנחה מאחורי כל המסמכים האלה הוא זהה – החותמים לוקחים על עצמם את הסיכון בהדבקה אפשרית, ופוטרים את בית הכנסת מכל אחריות משפטית.
"הבנו בשלב מוקדם מאוד שאם נרצה לחזור לפעילות, לא נוכל להיות אחראים לבריאותם של כל המתפללים״, אמר בן הופר, הנשיא משותף של ״קהילת ישראל״, בית כנסת אורתודוקסי בספרינגפילד שבניו ג'רזי. "גם אם נעשה את מירב המאמצים כדי להגביל את העברת הנגיף — אין שום ערבויות, הכול נתון בידי שמיים. אם מישהו רוצה לשמור על זכותו לתבוע אותנו, על אף העובדה שאנחנו נוקטים בכל אמצעי הזהירות, עדיף שלא יגיע לבית הכנסת".
בעוד בתי הכנסת המזוהים עם הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים מאפשרים תפילות באמצעות האינטרנט, אפילו בשבת ובחגים, בבתי הכנסת האורתודוקסים, בהם אמצעים אלה אסורים, הורגש לחץ לפתוח מחדש את בתי התפילה מוקדם ככל האפשר.
בתי הכנסת הרפורמים והקונסרבטיביים שבחרו לחזור לפעילות פנים-אל-פנים, נוטים בינתיים שלא לדרוש מחבריהם חתימה על כתב ויתור משפטי.
קהילת ״הר שלום״, בית כנסת קונסרבטיבי במרילנד, מקיימת תפילה יומית בחניון: חברי הקהילה שומרים על ריחוק ונדרשים לעטות מסכות לאורך כל התפילה, וסביב הבימה הוצבה מחיצה מפלסטיק שקוף. בית הכנסת ״אור קודש״ הסמוך עורך כעת תפילות שבת בהשתתפות כתריסר מתפללים בלבד, הפרושים על פני אולם של 500 מושבים. הרבנים מוגנים מאחורי מגינים שקופים, וכל המשתתפים נדרשים לעטות מסכות.
באף אחד מבתי הכנסת לא מחייבים את המתפללים לקחת על עצמם את האחריות החוקית להשתתפות בתפילה.
"לא היינו חוזרים לפעילות אלמלא האמנו שזה בטוח. כתב ויתור מרמז לכך שהמצב אינו בטוח", הסביר ג'רום קיווה, מנהל בית הכנסת אור קודש. "מבחינתי, אנחנו מבהירים בצורה ברורה מאוד מה שאנחנו עושים, ובטוחים שאנחנו עושים את הכול הכי בטוח שאפשר".
אבל אין להסיק מכך שהרעיון להחתים את המתפללים על כתב ויתור הוא ייחודי רק לבתי כנסת אורתודוקסיים. בשני בתי כנסת קונסרבטיביים ששוקלים כעת פתיחה מחדש, אמרו המנהלים ל-JTA כי כבר דנו גם באפשרות לדרוש חתימה על כתבי ויתור משפטיים.
בתי הכנסת האורתודוקסים מדגישים כי גם אצלם ישנה הקפדה יתירה על כללי הבטיחות, במקרים רבים אפילו מעבר לדרישות של רשויות הבריאות המקומיות.
רבים מבתי הכנסת שנפתחו מחדש המתינו שבועיים נוספים מעבר למועד שבו התירו הרשויות לבתי התפילה להיפתח מחדש. במקום ההנחיה הרגילה לשמור על ריחוק חברתי של שני מטרים, קבעו בכמה מהם דרישות מחמירות יותר של שלושה עד ארבעה מטרים. בית הכנסת ״בית שלום״, למשל, הבהיר כי למרות שהתקנות מתירות כבר להתפלל בתוך המבנה, הם מעדיפים להמשיך לקיים את התפילות במגרש החנייה.
"הבניין נמצא מחוץ לתחום", אמר נשיא בית הכנסת מייקל קופלוב. "למרות ההנחיות המחוזיות שמאפשרות לנו להיות בפנים, בדגש על הגבלת מספר המתפללים ועל ריחוק חברתי, החלטנו שלא לקחת סיכוים מיותרים"
"אני רק יכול לומר לך שכולם עושים את זה", אמר על כתבי הוויתור יעקב רוט, עורך דין ונשיא בית הכנסת ״אוהב שלום״. "ולא רק בבתי כנסת. גם בקייטנות חותמים על ויתור. באירועים מכל הסוגים. זו הדרך הטובה ביותר".