(JTA) – ביום שישי אופייני, מגיעים לתפילות בבית הכנסת ״טמפל דה הירש סיני״, הרפורמי בסיאטל כ-100 מתפללים. אולם בשבוע שעבר, הספסלים היו ריקים והרב דניאל וויינר קיבל את השבת בחדר קטן בבית הכנסת. במקום להגיע לתפילת ערב שבת, צפו 1,500 איש מבתיהם בשידור האינטרנטי של הרב וויינר מוביל את התפילה.
כבר עשרה ימים שלא מתקיימות תפילות בבית הכנסת, זאת עקב התפרצות נגיף הקורונה, שכבר גבה את חייהם של לפחות 21 בני אדם במדינת וושינגטון ואת חייהם של אלפים נוספים ברחבי העולם.
על אף שלא היה במקום מנין של מתפללים, הרב וויינר ציין ש"בחלל הווירטואלי היינו הרבה מעבר למניין". הוא סיפר בראיון שהתחושה בתפילה אמנם הייתה יוצאת דופן, אבל שכך יש לנהוג כאשר הנסיבות הן כה חריגות. "כולנו בעצם קובעים מחדש איך לעשות דברים".
ואכן, קהילות יהודיות ברחבי העולם עסוקות בימים אלה בחשיבה מחדש, שעה שנגיף הקורונה מתפשט והופך מנהגים קהילתיים עתיקים להתנהגויות מסוכנות בפוטנציה. בתי כנסת בוחנים את כל היבטי התפילות, מנסים להחליט האם לקיים תפילות בציבור, כיצד להגיש אוכל ואיך בדיוק צריכים המתפללים לנהוג בחפצים טקסיים.
השינויים מתבצעים תוך כדי תנועה. ההוראות המשתנות מרשויות הבריאות מובילות קהילות שונות למסקנות שונות. מה שברור הוא שלמגפה עלולה להיות השפעה ארוכת טווח על חיי הקהילה היהודית.
כך, למשל, בבית הכנסת ״קהילת בית שמחת תורה״ בניו יורק, מתבקשים בדרך כלל המתפללים בתפילות ליל שבת לגעת זה בזה בזמן ברכת ״המוציא״ על הלחם. אולם ביום שני שיגר בית הכנסת הודעת דוא"ל לחברי הקהילה ובו הנחה אותם לוותר על הנגיעה ו"להתמקד במקום זאת בחיבור הרוחני שלנו".
בהתבסס על המלצות של צוות המורכב מחברי בית הכנסת, מדענים ורופאים, נקראו חברי הקהילה לנקוט מספר אמצעי זהירות בשעת תפילה. בין היתר הם התבקשו להימנע מנישוק מזוזות, ספרי התפילה וספר התורה. כחלופה לנשיקות ולחיצת ידיים לחברי הקהילה, הוצע לחברי בית הכנסת "להקיש מרפקים, לנפנף זה לזה לשלום או להצדיע את ההצדעה הוולקנית של מר ספוק", בהשראת סדרת הטלוויזיה ״מסע בין כוכבים״.
בית הכנסת כבר משדר באמצעות סטרימינג בשידור חי את תפילות שישי בערב, אך כעת גם תפילות השבת יהיו זמינות אונליין. הרבה שרון קליינבאום פנתה גם לחברי קהילה מבוגרים שנוכחות פיזית בתפילות עלולה להיות לא מסוכנת עבורם. "עצוב לי על כמה מהחברים הקשישים שלנו – יתכן שאין להם בן זוג, או שאין להם ילדים, ולכן הסגר ביתי פירושו בידוד ובדידות", היא אמרה. "המטרה שלי היא לוודא שאנחנו ניצור קשר עם כל האנשים המצויים במצב הזה, ושיהיה קשר בינם לבין הקהילה".
קליינבאום אומרת שהקהילה שלה לומדת מההיסטוריה איך להתמודד עם המצב הנוכחי.
״׳בית שמחת תורה׳, כבית הכנסת של קהילת הלהט"ב בניו יורק, כבר חווה מגפה בעבר", היא אמרה, בהתכוונה למגפת האיידס בשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת, שגרמה למותם של 40% מחברי הקהילה. "יש לנו הרבה חוכמה ועומק רוחני בכל הקשור בהתמודדות עם מצבים כאלה ואנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לעמוד בכללים שמכתיבים המדע והמרכז לבקרת מחלות ומניעתן".
ב״משכן תפילה״, בית כנסת קונסרבטיבי בווניס בי'ץ שבלוס אנג'לס, עדיין מקיימים תפילות, אך נוקטים צעדים כדי להפחית את סיכון ההידבקות בנגיף הקורונה. בית הכנסת הציב מתקני חיטוי ידיים אוטומטיים בבניין והמתפללים התבקשו לנפנף לשלום בידם לתורה, במקום לגעת בה בשולי הציצית שלהם כנהוג. במקום החלה המסורתית מוגשות לחמניות אישיות, ולדברי הרב גבריאל בוטניק, ככל הנראה ימנעו המתפללים מהשלכת סוכריות בטקס בת המצווה המתוכנן לסוף השבוע.
"בהיותנו קהילה חמה ואוהבת זה יהיה קצת מוזר לא לגעת, אך החשש הגדול ביותר הוא לשלומם של הקשישים בקהילה", אמר בוטניק.
בתי כנסת רבים החליטו לבטל או לצמצם התכנסויות, כולל תפילות שגרתיות. הרב בארי לף מ״הרצל – נר תמיד״, בית כנסת קונסרבטיבי במרסר איילנד שמחוץ לסיאטל, וושינגטון, אומר כי הוא בוחן כל אירוע לגופו לפני שהוא מחליט כיצד לנהוג. חגיגות הפורים בוטלו ואנשים התבקשו לצפות בקריאת המגילה אונליין במקום להגיע באופן אישי.
אולם הרב החליט דווקא כן לקיים חגיגת בת מצווה בסוף השבוע שעבר מפני שהוא חש שיהיה קשה לבטל אותה – נערת בת המצווה מתכוננת כבר שנה לעליה לתורה ולקריאת פרשת השבוע, ומכיוון שהפרשה משתנה מדי שבוע, יהיה בלתי אפשרי לדחות זאת. ביטול האירוע, הוסיף הרב, היה גם גורם למשפחה לשאת בעלויות כספיות ניכרות. עם זאת, מספר האנשים שהגיעו לבת המצווה היה נמוך מהרגיל ובית הכנסת שכר מלצרים לארוחת הצהריים, במקום להגיש בסגנון מזנון בהגשה עצמית, שהיה עלול לאפשר לנגיף להתפשט בקלות רבה יותר. "אלה החלטות קשות מפני שאלה דברים שאנשים מצפים להם והם חשובים לנו כקהילה, אך אנו מעדיפים לשמור על כולם בריאים ובטוחים", אמר לף.
הקהילה של לף הקדישה זמן רב לעבודה על הפורים-שפיל – הצגה סאטירית מסורתית המועלית כחלק מחגיגת פורים. במקום להעלות את ההצגה ללא קהל, הוחלט שהחברים יציגו אותה בשנה הבאה.
חג הפורים הציב בפני קהילות רבות שאלה קשה: האם להמשיך עם החגיגות המתוכננות, או לבטלן גם במקרים שבהם לא נרשמו בקהילה מקרי תחלואה בנגיף הקורונה.
חלק מצאו פשרה. בבית הכנסת סקיילייק, קהילה אורתודוקסית בצפון מיאמי ביץ', פלורידה, התקיימה קריאת המגילה כרגיל, אך המסיבה ותחרות התחפושות שהיו אמורות להיערך לאחר מכן, בוטלו. "בזמן קריאת המגילה אנשים יושבים. הם מקשיבים, ואז הם הולכים הביתה", אמר הרב אריאל ישורון. "במהלך המסיבה, אנשים מצטופפים ועומדים קרוב מאד זה לזה, הם מסתובבים, הם משתעלים, הם שותים, הם אוכלים, וגם תחרות התחפושות תבוטל מפני שאנשים מתקרבים מאד אחד לשני והחלטנו שזה לא בטוח".
בתי כנסת אחרים לא ביטלו את תכניותיהם.
בבית הכנסת האורתודוקסי ״אוהב שלום״ בוושינגטון הבירה, , התקיימו חגיגות הפורים כמתוכנן בימים שני ושלישי. אבל קריאת המגילה גם הועברה בסטרימינג בשידור חי לטובת אלה שלא הצליחו להגיע. מתנדבים מהקהילה חילקו אוזני המן תוך שימוש בכלי הגשה, כדי שפחות אנשים ייגעו ישירות במאפים. "צריך ליצור איזון עדין מאד בין שמירה על בטיחות ונקיטת אמצעי זהירות נאותים, אך באותה עת לשמור מפני יצירת פאניקה, ואנחנו חושבים שאנחנו צריכים לעקוב אחרי הנחיות הממשלה, ולא לעשות יותר ממה שהם ממליצים", אמרה מהר״ת (רבה אורתודוקסית) רות פרידמן, חברת הצוות הרבני בבית הכנסת. "אנחנו מבינים מה הוביל קהילות להחליט לבטל, אנחנו פשוט לא חשבנו שזה הכרחי".
קהילות שלא הייתה להן ברירה מצאו דרכים חדשניות להתמודד. חברי ״יאנג ישראל״ מניו רושל, בית כנסת אורתודוקסי בפרברי ניו יורק, קיבלו הנחיה להיכנס להסגר ביתי לאחר שאחד החברים אובחן כנשא של נגיף הקורונה. כדי לוודא שחברי הקהילה בכל זאת ישמעו את קריאת המגילה, גייסה רוחל בטמן, שליחת חב"ד מקומית, 20 רבנים שעברו מבית לבית וקראו את המגילה מחוץ לביתם של הנמצאים בהסגר ביתי.
המשבר עורר כמה פעילים בקהילה לחשוב על אחד מאבני היסוד של היהדות האמריקנית – ההשתתפות הפזית בתפילות ובאירועים דתיים.
בשבת, הנחתה הרבה מירה ריברה את התפילות לכעשרה אנשים ב״רוממו״, בית כנסת של התנועה להתחדשות יהודית בניו יורק, בו היא מכהנת כרבה עמיתה. בדרך כלל מגיעים לתפילת שבת בבוקר לפחות מאה איש, אך הפעם הם התבקשו לצפות בתפילה באמצעות סטרימינג בשידור חי. "אני חייבת להביע הערכה לאנשים שלנו, לקהילה, לדברים שאנחנו תופסים כמובנים מאליהם", היא אמרה. "מובן מאליו שנהיה רבים. נושא החלל הוא נתפס כמובן מאליו".
אחרים רואים דווקא את החיוב, בכך שמשבר הבריאות הציבורי גרם להם לחשוב בצורה חדשה ויצירתית על מנהגים שהפכו לשגרה.
בשבת שעברה, השתמש כל אחד מהמתפללים בבית הכנסת ״עמנו-אל״ שבפסקאק ואלי, בית כנסת קונסרבטיבי בוודקליף לייק שבניו ג'רזי, בצ'ופסטיק במקום באצבע המשותפת לקריאה בתורה, האצבע שבאופן מסורתי משמשת למעקב לאורך קריאת הטקסט. "העברת האצבע מאחד לשני היא כמו לחיצת יד. גם החיידקים עוברים", כתב החזן אלן סוקולוף בפייסבוק, והסביר מדוע הוא חילק מקלות אכילה סיניים לכולם. "אחרי כל קריאה, הקורא לקח את הצ'ופסטיק שלו הביתה, או זרק אותו. עם צאת השבת, אחד האנשים שלח לי תמונה של הצ'ופסטיק שלו – הוא כתב עליו את שם פרשת השבוע ואת התאריך. טרנד חדש אולי?"