(JTA) – בית ספר יהודי באוקלנד, קליפורניה, התחייב לבצע שינויים במדיניות הקבלה שלו לאחר שמשפחה מקומית טענה שסרב לקבל את בנם בשל היותו ג׳נדרפלואיד – חופשי מגדרית.
מג קין, אם מאוקלנד, המנהלת אתר גדול לתכנון חתונות, עודדה את אלפי העוקבים שלה באינסטגרם ליצור קשר עם בית הספר היהודי 'אוקלנד היברו דיי סקול', לאחר שלדבריה בית הספר אמר שלא יקבל את בנה בשל הביטוי המגדרי שלו.
קין מספרת שדנה במצב עם בית הספר כמה פעמים, וכי נמסר למשפחתה שבית הספר לא יוכל להכיל את בנה בן השבע. הילד, ששמו לא פורסם מטעמי פרטיות, לובש בדרך כלל בגדי בנים, אך לפעמים מעדיף ללבוש שמלות נשף עם פאייטים ובגדי נשים אחרים.
קין אמרה שהחליטה לנקוב בשמו של בית הספר לאחר ששמעה על משפחה אחרת שבתם הטרנסג'נדרית לא התקבלה לאותו מוסד. אם המשפחה, עופרה דניאל, מחזאית ילידת ישראל, אמרה כי נאמר לה שבתה תוכל להתקבל לבית הספר רק אם תתחייב שלא לדבר על זהותה הטרנסג'נדרית.
"אני יודעת שבכך שאני מביעה את עצמי, אני עלולה להפוך ל׳יהודיה הבעייתית׳, שאף בית ספר יהודי לא ירצה", קין כתבה בפוסט באינסטגרם. "אבל זה שווה את הסיכון. מפני שלא מדובר כאן רק בילד שלי. מדובר על ילדים אחרים שנפגעים. מדובר על שינוי תרבות, על הצורך להשתפר".
עשרות מעוקביה של קין פנו למועצת המנהלים של 'אוקלנד היברו דיי סקול', והציתו ויכוח עז בבית הספר ובקהילה היהודית המקומית.
מנהלי 'אוקלנד היברו דיי סקול' אומרים שבית הספר "לא השלים את תהליך הקבלה כשהמשפחה פנתה לאינסטגרם" וציין שהם לא פסלו קבלת תלמיד שמוגדר כחופשי מגדרית. במכתב למשפחות שנשלח ביום רביעי, בית הספר התחייב להעריך מחדש את מדיניותו בנושא מגדר ולהציע הכשרה לסגל בנושאי הכללת נושאי מגדר ולהטב"ק.
"למרות שאיננו רואים את המצב כפי שהוא תואר בפוסט המדיה החברתית, אנו מקדישים זמן כדי להבין טוב יותר את העובדות", כתבו מנהלת בית הספר, טניה שוויג, ונשיאת מועצת המנהלים, ג'ו-אלן צייטלין. "אנחנו מכירים בכך שחשוב שנקדיש מחשבה לאישור מחודש של המחויבות שלנו לסביבה חינוכית כוללנית".
הסיפור באוקלנד מדגיש את המורכבות של נושאי מגדר בקהילה האורתודוקסית, ואת הקשיים שעלולים להתעורר כאשר למשפחות יהודיות ולבתי ספר יהודים יש ערכים חופפים, אך לא זהים.
חלק מבתי הספר היהודים, כולל בית ספר באזור המפרץ שבו תלמיד יצא מהארון כטרנסג'נדר במהלך טקס בר מצווה שערך לכבודו רב בית הספר לפני חמש שנים, כבר מתמודדים עם הבדלי מגדר ומיניות בקרב תלמידיהם.
אבל 'אוקלנד היברו דיי סקול' שייך לזרם האורתודוקסי שאינו מתיר נישואין בין בני אותו מין ושבמסגרתו, אנשים לא-קונפורמיסטים מבחינה מגדרית מתמודדים לעתים קרובות עם אתגרים בקבלתם למסגרת.
עם זאת, אם יש בית ספר אורתודוקסי כלשהו שעשוי להיות פתוח לתלמידים טרנסג'נדרים או חופשיים מגדרים, זה היה אמור להיות 'אוקלנד היברו דיי סקול'. הוא ממוקם באחד האזורים הליברליים ביותר בארצות הברית. חלק מהתלמידים בו שומרים על כשרות, וממלאים את מצוות ההלכה בביתם, אבל אחרים לא. בין התלמידים יש ילדים של בני זוג מאותו מין, ושל זוגות בני דתות שונות.
אלה בדיוק הדברים שמשכו את קין ואת בעלה, דיויד מישוק, כשהתחילו לחפש הקיץ בית ספר חדש לבנם.
בנם ובתם למדו בבית ספר ציבורי באוקלנד, אך הם חשו מבודדים, שכן למדו בו רק מעט יהודים אחרים. המעבר ללימודים מקוונים החמיר את האתגרים, ועליית האנטישמיות במדינה גרמה למשפחה לחוש במתח.
בית הספר 'אוקלנד היברו דיי', שנמצא מרחק חמש דקות מביתם, מגדיר את עצמו כבית ספר "המשרת משפחות מהקהילה היהודית המגוונת של אזור המפרץ". קין ומישוק חשבו שהגדרה זו כוללת את משפחתם – הם מתפללים ב'שער זהב', בית הכנסת ההיסטורי להומוסקסואלים בסן פרנסיסקו – ולכן פנתה המשפחה כדי לברר אם עדיין יש מקום לילדים שלהם.
בתחילה, אמרו קין ומישוק, המצב נראה מבטיח. בית הספר אמר שיתכן שנותרו מקומות פנויים לסתיו הקרוב, והייתה להם שיחה נעימה עם עובדי בית הספר. אך מצב הרוח השתנה, מספרים בני הזוג, כשחשפו שבנם בן השבע נע בין מגדרים.
בני הזוג ידעו שהחופש המגדרי של בנם עשוי לאתגר את בית הספר האורתודוקסי, אך הם היו אופטימיים. ובתחילה, הם סיפרו, המנהלים נראו פתוחים לקבל את בנם בבית הספר.
אך לאחר כמה שבועות ושיחה נוספת, פנו אליהם מבית הספר עם החדשות המאכזבות: מישוק אמר כי נאמר לו שבית הספר לא יוכל להכיל את בנם בשל אופן הביטוי המגדרי שלו. זמן קצר אחר כך, קין החלה לשתף את סיפור המשפחה.
מבית הספר 'אוקלנד היברו דיי' נמסר שהשתלשלות האירועים שהציגה המשפחה אינה מדויקת אך אמרו כי הם אינם חולקים על פרטים ספציפיים.
"בית הספר גאה בהיסטוריה ארוכה של עבודה עם משפחות ותלמידים בעלי רקע שונה ומגוון, והוא עושה זאת עם כבוד ואמפתיה״, מסר בית הספר בהודעה שפרסם. ״משפחה זו חופשייה לספר את סיפורה אך זה אינו הסיפור של המוסד שלנו. אנחנו מכבדים סודיות ותקנות שנקבעו לשם הגנה על תלמידים ועל משפחות. אנחנו לא נחשוף את תוכן האינטראקציה שלנו עם משפחה זו או אחרת".
"חופשיות מגדר היה אחד הנושאים שהמשפחה העלתה בתהליך הקבלה", מסרה נשיאת מועצת המנהלים של בית הספר צייטלין בהצהרה. "לא הצלחנו לבדוק את הנושא במלואו אך אנחנו משוכנעים שהיינו ממצים את אפשרויות הרישום של הילד לו הסכימו המשפחה ובית הספר שאפשר להצליח בכך״.
העובדה שבית הספר 'אוקלנד היברו דיי' התחבט בשאלה אם לקבל ילד שמגדיר את עצמו כחופשי מגדרית אינה מפתיעה, אמר הרב שמולי ינקלוביץ', מייסד 'תורת חיים', קבוצה רבנית לרבנים אורתודוקסים פרוגרסיביים.
"במהותה, המסגרת החינוכית במוסדות אורתודוקסים מושתתת על מגדרית בינארית, וטרם פותחו כראוי הכלים והשפה לטיפול בגישה א-בינארית", אמר ינקלוביץ'. "ולכן אני חושב שמשפחות ובתי ספר בקהילה עדיין לא מרגישים מצוידים לטפל במורכבות הזו תוך שמירה על מחויבות אותנטית לתורה, מצוות ונורמות אורתודוקסיות".
אך ינקלוביץ', שהוא גם המייסד והנשיא של 'עורי לצדק', קבוצה לצדק חברתי אורתודוקסי, אמר שהוא רואה רצון גובר בעולם האורתודוקסי ליברלי לקרוא תיגר על אותן נורמות ארוכות שנים.
"יש מעט סוגיות בהן הייתי עד להתפתחות וחשיבה כה מהירה כמו בסוגיות של חופשיות מגדרית, ולכן אני עדיין מקווה מאוד שנהיה עדים להתקדמות במדיניות ההכללה המגדרית שלנו, שעדיין שומרת על מחויבותנו ליהדות מסורתית אותנטית", הוא אמר.
בניגוד לבתי ספר ציבוריים, למוסדות חינוכיים דתיים פרטיים כמו 'אוקלנד היברו דיי' מותר לנהוג אפליה בקבלה וברישום במסגרת העקרונות הדתיים שמנחים אותם.
מישוק, שעובד כעורך דין, אומר ששני מנהלי 'אוקלנד היברו דיי' שמסרו לו בשיחת זום על החלטת מועצת הקבלה, אמרו כי בית הספר לא יתנגד להכיל ילדים חופשיים מגדרית בעתיד.
״בסופו של דבר הם אמרו שהם חשים שיוכלו לתמוך בו השנה, אך הם אינם בטוחים לגבי השנים הבאות", אמר מישוק. "הם אמרו במפורש 'אנחנו מרגישים שלא הכנו את עצמנו לתמיכה בו. שהם רצו להתכונן, ושהם מתכוונים לעשות את העבודה ביעילות. אולי תוכלו להצטרף אלינו בעתיד, כשנרגיש שאנחנו מסוגלים לתמוך בילד חופשי מגדרית'. זו הייתה רוח ההודעה שלהם".
אך לדברי דניאל, המחזאית ילידת ישראל, לבית הספר הייתה לפחות הזדמנות אחת להפוך לכוללני יותר בנושאי מגדר.
דניאל, שגרה בברקלי הסמוכה, אמרה שנאמר לה בשנה שעברה כי בתה תוכל להירשם לכיתה ו' רק אם לא תדבר בבית הספר על היותה טרנסג'נדרית. (בנה הגדול כבר למד ב'אוקלנד היברו דיי').
"אילו הייתה מגיעה אלינו כילדה היינו מקבלים אותה״, נזכרה דניאל בתשובת בית הספר. "אך אנחנו לא רוצים לחשוף ילדים אחרים לטרנסג'נדר".
בית הספר 'אוקלנד היברו דיי' חולק גם על סיפורה של דניאל.
"המעורבות שלנו עם המשפחה הייתה שונה מהמתואר", אמרה צייטלין על שיחת ועדת הקבלה על בתה של דניאל.
צייטלין הדגישה שבית הספר מקבל בברכה מגוון רחב של משפחות – ובהן משפחות של בני זוג מאותו מין.
"יש לנו היום – והיו לנו בעבר – משפחות של הומוסקסואלים ושל בני דתות מעורבות בקהילה שלנו", אמרה צייטלין. "אנחנו מקבלים בברכה משפחות שרוצות להעניק לילדים שלהם חוויה יהודית וחינוכית משמעותית".
החל מהשבוע, כתבו שוויג וצייטלין במכתבן למשפחות, פתח בית הספר בתהליך ליצירת מדיניות בנושאי מגדר ולחינוך הסגל בנושאי להטב"ק.
"זהו רגע להתבוננות פנימה ולעשייה״, הן כתבו. "חילופי הדברים שלנו עם משפחת קין הראו לנו שיש לנו עוד עבודה ב'אוקלנד היברו דיי סקול'. … אנחנו נקבל בברכה משפחות, מנהיגים דתיים וארגונים קהילתיים שישתפו איתנו פעולה שעה שאנחנו מתחילים בתהליך חשוב זה".
קין שיתפה את עוקביה באינסטגרם במחשבותיה על מכתב בית הספר.
"זה מכתב די טוב. הוא יכול היה להיות מכתב טוב מאד אם הם היו מגבים אותו בהתנהגות אמפתית ובניסיון לשנות או לתקן דברים", כתבה. "העובדה שלא עשו כך פירושה שכרגע מדובר במילים ללא מעשים".
בשביל המשפחות של קין ושל דניאל, תהליך החשיבה שעובר בית הספר הוא מאוחר מדי. בתה של דניאל לומדת בבית ספר ציבורי מקומי, ובנם של קין ומישוק החל ללמוד השבוע בכיתה ב' בבית הספר הציבורי שלו, שפועל באופן מקוון כעת ובעתיד הנראה לעין. הוא ואחותו נמצאים ברשימת המתנה לבית ספר יהודי אחר.
"אני מודעת היטב לכך שבכך שהילדים הולכים עכשיו לבית ספר ציבורי, אנחנו עשויים להיות משפחה לא רצויה בבתי ספר יהודיים", כתבה קין ביום רביעי לאחר שפרסמה באינסטגרם את הערותיה למכתב של 'אוקלנד היברו דיי'. "אני יודעת שזה הסיכון שלקחתי. החלטתי לעשות את זה בכל מקרה".
בנה אינו מודע למה שקרה עם בית הספר 'אוקלנד היברו דיי'.
"אני לא רוצה שהוא ידע שהוא נדחה מבית הספר", היא אמרה. "החיים שלו קשים מספיק גם כך. הוא סבל ממכות ומבריונות בשל הביטוי המגדרי שלו, ובית הספר הנוכחי שלו אינו סביבה בטוחה. הוא ואחותו רוצים ללכת לבית ספר יהודי, ואני לא רוצה שהוא ידע שבית ספר יהודי לא מוכן לקבל אותו בגלל זה."
השתתפה בהכנת הכתבה מאיה מירסקי מהשבועון J. The Jewish News of Northern California