(JTA) – ב-27 באפריל עזב יוסף טיחלה את ביתו שליד פאריס במטרה לנקום, לדבריו, על "המצב בפלסטין".
אבל טיחלה, מוסלמי בן 29 עם היסטוריה של עבירות קלות, לא ניסה לפגוע ביהודים. על פי הודאתו לאחר ביצוע הפשע ומכתב שהשאיר לפני שיצא לזירה, הוא החליט לפגוע בשוטרים. טיחלה דרס עם מכוניתו שני שוטרים בפרבר קומב ופצע אחד מהם באורח קשה.
שוטרים צרפתיים ופעילים נגד אנטישמיות אמרו כי מתקפה זו היא הדוגמה האחרונה למגמה הולכת וגוברת בצרפת, שבה אנטישמים רואים במשטרה ובשירותי הביטחון מעין שלוחות של "הכוח היהודי" – רעיון שעולה לעיתים קרובות בתאוריות קונספירציה שמאחורי מתקפות אלו.
טענות על התנהגות ברוטלית של המשטרה, בהשראת המחאות בארצות הברית בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד, רק "הוסיפו שמן למדורה", אמר סמי גוזלן, לשעבר מפקד משטרה בפאריס ומייסד המשרד הלאומי למעקב אחר אנטישמיות, BNVCA.
"המשוואה האנטישמית בין שוטרים ליהודים היא התפתחות חדשה הנובעת מתאוריות קונספירציה, והיא כבר מסיתה לאלימות ולשפיכות דמים", אומר גוזלן. "היא מסוכנת לא רק ליהודים, אלא גם לשלטון החוק בצרפת".
ב-13 ביוני במרכז פאריס, בהפגנה נגד מה שנתפס כגזענות של המשטרה בצרפת, מספר מפגינים קראו "יהודים מלוכלכים" לעבר מפגינים מעברו השני של המתרס, אשר הניפו כרזה שכותרתה "צדק לקורבנות פשעים נגד לבנים". המפגינים מהצד השני לא רק שלא היו יהודים, אלא השתייכו לתנועת הימין הקיצוני Generation Identitaire המואשמת באנטישמיות.
באותה עצרת הונפו גם כרזות שטענו כי ישראל מלמדת את משטרת צרפת כיצד לדכא מיעוטים.
גוזלן אומר ש"התופעה של השוואה בין יהודים לבין כוחות הביטחון ופגיעה בשניהם, נראתה לראשונה "בקנה מידה נרחב" בפיגוע שאירע בטולוז בשנת 2012, כאשר איש ג'יהאד בשם מוחמד מראח ירה למוות בשלושה חיילים ליד טולוז, לאחר שרצח ארבעה יהודים בבית ספר יומיים קודם לכן. מראח אמר גם הוא, כי המניע שלו הוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
עמדי קוליבלי, קיצוני מוסלמי אחר שרצח ארבעה יהודים במרכול "היפר כשר" בפרברי פריז ב-9 בינואר 2015, הרג שוטר שחור יום קודם כן. גם הוא אמר כי המניע למעשיו היה הרצון "להגן על הפלסטינים".
בשנת 2018 בסנט קוונטין, עיירה השוכנת כ-110 ק"מ צפונית-מזרחית לפאריס, אדם התנפל על שוטר בבניין מגורים. הוא אילץ את השוטר לנשק את רגליו ואמר לו "נירה בך בקלשניקוב ונזרוק אותך לבור כמו את חלימי היהודי". הוא התכוון בדבריו לעינויים ולרצח האנטישמי של אילן חלימי בשנת 2006 ליד פריז. האיש נעצר מאוחר יותר ונדון לארבעה חודשי מאסר.
מישל טוריס, שוטר יהודי ופעיל באיגוד המשטרה בדרום צרפת, אומר גם הוא כי פגיעה משותפת בשוטרים וביהודים "נפוצה במיוחד". טוריס מספר כי אמנם מעולם לא חווה באופן אישי פגיעה על רקע אנטישמי במסגרת עבודתו במשטרה הלאומית, אבל הוא הבחין בכך שרבים מעמיתיו הלא-יהודים חוו זאת.
בראייתו, התופעה הפכה את הרחובות למסוכנים יותר עבור השוטרים.
"המילה 'יהודי' היא כיום עלבון בשכונות מהגרים, ולכן משתמשים בה בתור קללה", אמר טוריס, בהתייחסו לאזורי הפרברים שבהם יש אוכלוסיה מוסלמית גדולה עם בעיות פשיעה והקצנה. "אבל זה נובע גם משלל תאוריות קונספירציה, שלפיהן יהודים וישראל מנהלים את העולם ואת צרפת, ושהמשטרה היא מריונטה שלהם".
אותה מגמה ניכרת גם בהולנד ובמקומות אחרים במערב אירופה. בשנת 2017 התפרעו מפגינים טורקיים וקראו "יהודים סרטן" לעבר שוטרים, לאחר שנודע להם כי רשויות הולנד מנעו משר בקבינט הטורקי להיכנס למדינה.
השקפת עולם זו מקבלת חיזוק מכך ש"חיילים, שוטרים וכוחות ביטחון אחרים במערב אירופה" נראים כעת סביב בתי כנסת ומוסדות יהודיים אחרים, אומר הרב פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה.
ההגנה שלהם נדרשת בשל הסכנה של מתקפות אלימות, "אבל מבחינת האנטישמים זהו אישור ויזואלי לנרטיב שלהם הגורס שהיהודים הם המשטרה, ולהפך", אמר גולדשמידט.
"יש מוסלמים מסוימים שרואים ביהודים לא אנושיים, חיות טמאות או טפילים", הוסיף טוריס, אשר תומך במפלגה הימנית קיצונית של מארין לה פן, שיש לה היסטוריה מורכבת של אנטישמיות. "כאשר מרחיבים זאת למשטרה, זה מצדיק ומזמין אלימות ברוטלית".
גוזלן, ששירת במשטרה עשרות שנים עד ליציאתו לגמלאות בשנות ה-90, מעולם לא חווה פגיעה על רקע אנטישמי במשטרה ואומר כי זוהי התפתחות חדשה.
ובעוד בחוגים אנטישמיים גוברות הקריאות לפגיעה במשטרה, יהודים צרפתיים רבים אינם מהססים לתמוך בשוטרים. בעצרות פומביות ניתן לראות לא פעם קבוצות של יהודים ששרות את המרסייז, ההמנון הלאומי הצרפתי, לכבוד המשטרה שמגנה על מוסדותיהם. קבוצות יהודיות בולטות כמו ה-BNVCA וארגון הגג CRIF פרסמו הצהרות רבות המוקירות תודה ומביעות סולידריות עם המשטרה, במיוחד כאשר אנשי ביטחון נפצעים בעת מילוי תפקידם.
בארוחת ערב בשנת 2017 עם הנשיא עמנואל מקרון, סיפר נשיא CRIF, פרנסיס קאליפת, על אביו שהיה שוטר גאה. "צרפתי, יהודי – אני יודע שהוא מצא משהו שקושר באופן עמוק שתי זהויות אלו: החיבור לחוק, אהבת הצדק ומחויבות לחירות", אמר קאליפת.
בשנת 2016, כאשר האומה הצרפתית געשה אחרי הריגתו של אדמה טראורה, צעיר שחור שמת במעצר אחרי שעבר התעללות מצד שוטרים, בחר ארגון ה-CRIF לקחת את הצד של המשטרה. מספר ועדות חקירה ניקו מכל אשמה את השוטרים שעצרו אותו, אבל התקרית הובילה להתפרעויות. הפגנות אלה התחדשו באחרונה אחרי הריגתו של ג'ורג' פלויד בארה״ב – ובכלל זה בעצרת שנערכה ב-13 ביוני, שבה מפגינים קראו "יהודים מלוכלכים".
בשנת 2016, ארגון CRIF ערך עצרת סולידריות עם שוטרים שנפצעו בעת מילוי תפקידם. באותה השנה, פרסם הארגון גם מאמר בשם "הספר הזהוב" הכולל "מסרים למשטרה ולצבא שמגנים עלינו" עם ציטוטי שבחים מפי חברי קהילה מן השורה לצד דמויות בולטות יותר.
בחודש שעבר, יצא גיל טייב, סגן נשיא CRIF, להגנת המשטרה הצרפתית, לאחר גל ההפגנות נגד השוטרים שפרץ אחרי ארועי ג׳ורג׳ פלויד בארה״ב. "לא, המשטרה אינה גזענית", כתב טייב בהצהרה ב-5 ביוני, "יש שוטרים מסוימים גזענים ואין לזה קשר לעמוד תווך זה של חוק וסדר".
אן סינקלייר, אחת העיתונאיות הידועות בצרפת וחברה בולטת בקהילה היהודית, מסכימה באופן כללי עם דעה זו. אבל במהלך מפגש מקוון בזום החודש לרגל צאת ספרה החדש על השואה "מעצר הנכבדים", היא הזכירה תקופה כואבת ביחסים בין יהודי צרפת למשטרה: מלחמת העולם השנייה, כאשר המשטרה שיתפה פעולה עם הנאצים בגירוש יהודים ובגניבת רכושם.
"לפני זמן לא רב, יהודי צרפת פחדו מאוד מהמשטרה, שכעת מגנה עליהם", היא אמרה בשיחה. "מבחינה זו, התהפכו היוצרות".